Canon van de Nederlandse natuur

‘Canon van de Nederlandse natuur’ is echt een knap staaltje werk! Dit mooie, moderne hardcover boek is niet zomaar een boek, het is een waardevol document over de natuur van Nederland van 3 miljard jaar gleden tot en met 2022.

Ode aan de natuur

Dit boek leert je zoveel interessante dingen! Het gaat niet alleen over de dingen die je kunt zien, maar ook over geluiden, geuren, en zelfs het weer. Wist je dat de geur die in de lucht hangt, na een zomerse bui een officiële naam heeft? Deze heet: petrichor. En de geur van aarde Geosmine heet. Deze term is afgeleid van twee oude Griekse woorden aarde (= geo) en geur (= osmé).

Experts!

‘Canon van de Nederlandse natuur’ is een ideaal boek voor natuurliefhebbers. Het is samengesteld met deskundig advies van een team, onder leiding van Prof. dr. Barbara Gravendeel, dr. Michiel Hooykaas, Elze Polman MSc en Prof. dr. Menno Schilthuizen. Het voorwoord, geschreven door Prof. Frits van Oostrom, biedt een waardevolle introductie. Hij legt uit waarom het boek de ‘Canon van de Nederlandse natuur’ als titel heeft en enthousiasmeert de lezer om alle hoofdstukken te lezen en ervan te genieten. Voorts wijst hij de mens ook op de verantwoordelijkheid die we hebben ten opzichte van het beschermen van de natuur.

Dick de Vos, de schrijver, maakt van dit op feiten gebaseerde boek, een verzameling van vooral leuke verhalen. Hij houdt zoveel van de natuur dat het gewoon van de bladzijden afspat. Hij vertelt verhalen alsof je naast hem staat terwijl hij je alles uitlegt over de natuur en de dieren.

De Populier – Baken in het Nederlandse landschap

Denkend aan Holland, zie ik brede rivieren

traag door oneindig laagland gaan, rijen ondenkbaar ijle populieren

als hoge pluimen aan de einder staan….

Dick de Vos

Dick de Vos is een gepassioneerde natuurgids en journalist. Hij deelt zijn kennis met veel enthousiasme via lezingen, cursussen en excursies. Zijn eerdere boeken, waaronder ‘Wat zingt daar?’ en ‘Ode aan de nachtegaal’, werden erkend met nominaties voor de Jan Wolkers Prijs in 2020 en 2021. Met een achtergrond in literatuurwetenschappen, brengt Dick de Vos zijn liefde voor de natuur levendig tot uiting in zijn boeken.

Tijdslijn:

Het is niet alleen een boek om te lezen, het is een boek om te koesteren. En als je er eenmaal in begint te bladeren, wil je niet meer stoppen. Het is alsof je een hele nieuwe kant van Nederland ontdekt. Vooral de indeling naar tijden vond ik erg verrassend. Het laatste hoofdstuk las ik natuurlijk al iets eerder dan de rest. Waar zou 2022 over gaan? De zandhagedis! Je weet wel, dat diertje dat de strijd met Max Verstappen verloor… Het circuit van Zandvoort werd uitgebreid ondanks dat dit Natuurbeschermers er alles aan deden om dit te voorkomen vanwege deze beschermde zeldzame zandhagedis.

De andere 50 hoofdstukken zijn minder controversieel. Vele dieren komen voorbij zoals De Noorse woelmuis (9000 v. Chr.), Het konijn (1297) de rotgans (1597) en de Vondelparksluipwesp (2019). In ieder hoofdstuk een stukje geschiedenis, wetenswaardigheden, cultuur en prachtige foto’s.

Tot slot eindigt het boek met vele pagina’s met verantwoording, bronnen die zijn gebruikt voor dit boek en noten.

Canon van de Nederlandse natuur = cadeautip!

Dit boek zal zeker in de smaak vallen bij natuurliefhebbers. Maar het past eigenlijk bij iedereen die in Nederland woont. Algemene kennis van onze eigen leefomgeving en de natuur om ons heen, lijkt tenslotte zo gewoon maar is niet altijd vanzelfsprekend. Op een prettig leesbare manier kom je veel te weten over de natuur van Nederland van 3 miljard jaar geleden tot en met 2022.