Het verlangen van Lucy Hart

Deze zomer kwam het boek kwam het boek ‘het verlangen van Lucy Hart’ van schrijfster Meg Schaffer uit. Perfecte timing: deze feelgoodroman wil je in het staartje van deze zomer absoluut lezen! De zon gaat namelijk spontaan schijnen als je dit boek leest. Het boek gaat over Lucy. Zij krijgt de kans om haar dromen waar te maken – maar tegen welke prijs?

Wensen

Alleen de wensen van dappere kinderen komen uit. Deze boodschap komt vaker voor in ‘het verlangen van Lucy Hart’. Niet omdat andere kinderen geen recht hebben op wensen, maar omdat dappere kinderen het niet laten bij wensen alleen. Meer hierover zal ik niet verklappen, dat moet je toch echt zelf gaan lezen. Grote wensen doen is niet eenvoudig, ze uit laten komen nog moeilijker.

Lucy

Lucy is een hulpjuf in een kleuterklas. Ze heeft het als kind niet gemakkelijk gehad. Haar grootste wens is nu om een ander kind te behoeden voor hetzelfde lot. Ze wil niks liever dan een jongen adopteren die zijn ouders is verloren. Maar hoe moet dat als de kosten voor adoptie zo hoog zijn en je door je “eenvoudige” baan amper jezelf kunt onderhouden? Door hard te werken en veel te wensen (en te sparen) wil Lucy deze droom toch uit laten komen.

Klokeiland

De magische plek uit dit boek is klokeiland, een echt bestaand eiland uit een serie kinderboeken. De bewoners van dit eiland zijn de beroemde auteur en illustrator van deze populaire serie. Niet zelden kregen kinderen dankzij de boeken over klokeiland hoop op een mooiere toekomst en af en toe besloot een kind zelfs om het heft in eigen hand te nemen en weg te lopen naar klokeiland. Deze kinderen, inmiddels volwassen, worden nu uitgenodigd voor een speciale race met een grootse prijs voor de winnaar.

De kracht van verhalen vertellen

Tijdens het lezen van ‘het verlangen van Lucy Hart’ voel je je weer een kind. De roman leest weg als een kindersprookje, hoewel ik me als volwassene wel aangesproken voelde. De kinderlijke hoop op magie en uitgekomen wensen speelt op terwijl je dit pareltje leest. Ik betrapte mezelf tijdens het lezen regelmatig op een grote lach. Humor, liefde, magie en de kracht van verhalen vertellen staan centraal in dit boek waar iedere volwassene zich weer kind zal voelen.