Cassandra

Eens in de zoveel jaar haalt de gemeente Almere een gastschrijver naar zijn stad. Deze schrijver wordt dan gevraagd om tijdelijk in Almere te komen wonen en een verhaal te schrijven dat zich hier ook afspeelt. Eerder werd al de roman ‘Weerwater’ geschreven door Renate Dorrestein, wat ik met veel plezier heb gelezen. Nu komt er een nieuwe roman uit: ‘Cassandra’. Niña Weijers schrijft over de vermissing en dood van Cassandra in 2007, een zaak die heel Almere in zijn greep hield. Als Almeerse inwoner wil ik dit boek natuurlijk lezen!

Almere

Ik mag me “pas” zo’n 12 jaar Almeerse inwoner noemen, wat betekent dat ik de zaak Cassandra nooit heb meegemaakt. En dus wend ik me meteen tot mijn man, die hier in Almere geboren is. Ja, hij weet meteen over wie ik het heb.
‘Dat is toch dat uit Noorderplassen (de wijk) verdween en nooit meer gevonden is? Volgens mij is de zaak nooit echt opgelost. Die discotheek waar ze uitging, daar ging ik ook vaak naartoe. Na het stappen kwam ze niet meer thuis’
Voor een groot deel heeft hij gelijk. Cassandra van Schaijk is na het stappen nooit meer thuisgekomen, maar ze is wel gevonden. Drie weten later werd haar lichaam uit de Noorderplassen (het water) gehaald. Maar de zaak is inderdaad nooit opgelost.

Boek

Terwijl ik in de Almeerse ‘Readshop’ boeken ophaal voor mijn kinderen (leuk schoencadeau) zie ik het boek ‘Cassandra’ liggen. De cover is minimalistisch, met alleen letters. Toch valt het meteen op door de donkerblauwe/paarse achtergrond en de letters die steeds meer ontrafelen. Ik vraag aan de verkoper of dat boek aan te raden is. Hij is gematigd enthousiast. Boeken die in Almere afspelen doen het goed hier, en de zaak leeft nog steeds. Elke inwoner van Almere kent de zaak nog. Maar het zijn vooral feiten die Niña Weijers schrijft in ‘Cassandra’. Daarmee is dit niet te vergelijken met een boek als ‘Weerwater’.
Niña Weijers beet zich vast in het verhaal van de vermiste 17-jarige. Meteen word je door haal prettige en vloeiende schrijfstijl meegenomen. Het is alsof je naast de auteur staat en haar zoektocht naar de waarheid meebeleeft. De herkenbare locaties in Almere maken dat het boek nog meer gaat leven.

Cassandra

Cassandra van Schaijk keerde niet terug van een avondje uitgaan. Ze verdween op 24 maart 2007 en haar lichaam werd op 14 april 2007 gevonden in de Almeerse Noorderplassen. Wat er met haar gebeurd is, is na al die jaren nog steeds niet opgehelderd. De auteur van dit boek gaat op zoek naar de waarheid, en komt daarbij zichzelf nogal tegen. Haar rol als schrijver wordt zo groot dat ze af en toe twijfelt of ze dit verhaal wel kan opschrijven. Niña Wijers schrijft niet alleen over de zaak, maar ook over haar eigen twijfels en haar eigen proces om dit boek tot stand te krijgen. Dit maakt het boek persoonlijk, maar iets minder spannend. ‘Cassandra’ is geen roman meer, maar begint steeds meer op een documentaire te lijken.

Interessant voor inwoners

Voor inwoners van Almere zal dit boek zeker de moeite waard zijn om te lezen. Ook voor liefhebbers van True Crime is ‘Cassandra’ een aanrader. Zoek je een spannend verhaal over een vermissing, dan kun je beter verder zoeken. Het is ook erg vreemd om over dit boek te spreken van een spannend verhaal. Ik kan me voorstellen dat het voor de familie en vrienden van Cassandra ook weer veel pijn naar boven heeft gebracht. De documentaire-stijl van Niña Weijers leest heel prettig en vlot, maar wijkt regelmatig flink af van het verhaal zelf. Ik vind dat erg jammer, omdat ik graag meer wil weten over Cassandra en niet over de auteur.

Wat het voor mij vooral interessant maakt is dat ik een deel van de Almeerse geschiedenis, die ik nog niet kende, met mijn man kan delen.