Boek der spiegels

Het ‘Boek der Spiegels’ is geschreven door de Roemeense schrijver E.O. Chirovici en vertaald door Edzard Krol. In 2017 was het een boekentip bij het tv-programma De Wereld Draait Door.

Tip der tips

Het boek was niet alleen een grote tip van het DWDD boekenexpert-panel maar werd mij ook aangeraden door mensen uit mijn directe omgeving. Ik kocht het, zette het in de boekenkast en kwam (té lang) er niet aan toe. Tot ik onlangs zag dat het boek ook reeds is uitgegeven als luisterboek en voorgelezen door Frank Rigter. Eén van mijn favoriete voorlezers/vertellers. Ik downloadde het boek, zette het aan en kon het nauwelijks nog uitzetten.

Het verhaal

Het boek wordt vanuit drie personages verteld en gaat over de moord op een vooraanstaande hoofdleraar Joseph Wieder, die met een honkbalknuppel werd doodgeslagen. De zaak werd echter nooit opgelost en is een coldcase geworden. De lezer beleeft een korte periode van het leven van de professor. Hij was geliefd, charismatisch en mysterieus vanwege psychiatrische onderzoeken die door hem werden uitgevoerd maar nog gepubliceerd waren. Je draait almaar om de gebeurtenis heen en je denkt steeds dichter bij de waarheid te komen wat er die bewuste avond is gebeurd. Maar pas helemaal aan het einde van het boek, komt de echte waarheid naar boven die voor de hand lag maar welke je toch niet hebt zien aankomen als lezer. Knap geschreven!

Richard Flynn, de student

Als eerste is daar Richard Flynn, een jonge student die verliefd wordt op zijn kamergenote. Zijn kamergenote stelt hem voor aan de professor, die tevens haar mentor en wellicht geliefde is. Althans de verhalen doen zich de ronde over een seksuele relatie tussen Jospeh Wieber en zijn knappe studente. Richard gaat de bibliotheek in het huis van de professor in orde maken en is bij hem tot aan zijn dood. Hij wordt algauw verdacht vanwege jaloezie. Hij schrijft zijn verhaal op, maar stuurt alleen de eerste hoofdstukken als manuscript naar een uitgever. De rest, en ook Richard zelf raakt verloren in de tijd.

Peter Katz en John Keller

Peter Katz, de uitgever schakelt John Keller, een onderzoeksjournalist, in om op zoek te gaan naar de ontbrekende stukken van het manuscript van Richard Flynn, welke wellicht het antwoord bevat over de moord. John raakt geobsedeerd door de zaak maar hij loopt echter vast in deze coldcase. Als een gebroken man stopt hij ermee want hij is inmiddels door zijn fanatieke werk ook zijn vriendin kwijt en zijn zelfvertrouwen.

Een oud-rechercheur die destijds op de zaak zat, duikt er als laatste in en vind de ontbrekende schakel die hij destijds over het hoofd zag.

Boek der spiegels

Tot aan het einde van het verhaal vroeg ik mij wel steeds af waar de titel op sloeg. Dit werd pas duidelijk op een van de laatste pagina’s:

“Allemaal hadden ze ernaast gezeten en alleen hun eigen obsessie door de ramen gezien, waardoor ze doorheen hadden proberen te kijken, terwijl het in wezen aldoor spiegels bleken te zijn.”

Boek der Spiegels

Aanrader?

Boek der spiegels is een heerlijk boek voor mensen die van dit soort coldcase-studies houden. Het verhaal is voor de rest, wat mij betreft, niet echt super geweldig. De tip van DWDD begrijp ik dan ook niet want dat waren over het algemeen toch wel literaire hoogstandjes.

Desalniettemin is het een zeer aangenaam boek en prettig geschreven. En uitstekend voorgelezen!

Nog meer DWDD tips – toen: