Maak nieuwe vrienden dankzij ‘Max, Mischa & het Tet-offensief’

‘Max, Mischa & het Tet-offensief’ telt ruim 1.200 pagina’s. In het boek maak je kennis met Max, Mischa en Owen. En geloof me: na die tijd wil je ze niet laten gaan. Het boek is geschreven door John Harstad en vertaald door Edith Koenders en Paula Stevens.

Een emigratie uit Noorwegen

‘Max, Mischa & het Tet-offensief’ wordt verteld door Max Hansen, die als puber verhuisd van Stavanger in Noorwegen naar de VS, omdat zijn vader daar als piloot gaat werken. Hij groeit op een in stadje vlakbij New York, waar hij eerst niet kan aarden. Hij mist zijn Noorse vrienden, waarmee hij het Tet-offensief naspeelde. Pas als hij Mordecai ontmoet, gaat hij zich steeds meer thuis voelen in de VS. Mordecai is ook degene die hem voorstelt aan Mischa, een kunstenares die oorspronkelijk uit Canada komt. Ze is een aantal jaar ouder dan Max en wil eigenlijk nog geen relatie met haar beginnen, maar dat gebeurt toch. Max en Mischa trekken als Max gaat studeren in bij zijn oom Owen, die na zijn emigratie naar de VS nog maar weinig contact heeft gehad met zijn familie. Maar als Max voor de deur staat, laat hij hem zonder twijfel binnen.

Trip down memorylane

Max vertelt het verhaal van zijn verhaal tot het moment dat je hem leert kennen min of meer chronologisch. Je ontmoet hem terwijl hij op tournee is met zijn toneelstuk Better Worlds Through Weyland-Yutani, dat redelijk onverwacht een succes is geworden. Tijdens de zoveelste slapeloze nacht in een hotel in Minneapolis, besluit hij voortaan van de ene stad naar de andere te rijden, een roadtrip dus, waarbij hij vaak slaapt in zijn auto. Tijdens deze trip down memorylane wordt hij overvallen door jeugdherinneringen, die hij aan jou, als lezer, vertelt. Beginnend met zijn jeugd in Noorwegen en eindigend met deze tour.

Verhaal van Owen

Het verhaal van Max wordt regelmatig afgewisseld met het verhaal van Owen. Dit wordt niet helemaal chronologisch verteld. Maar voor mij zorgde dat er juist voor dat ik steeds nieuwsgieriger werd naar zijn complete verhaal: waarom hij naar de VS vertrok, hoe hij in Vietnam terecht kwam, hoe hij in een immens groot appartement in New York terecht kwam en nog veel meer. Voor mij had zijn naam wel een plek in de titel verdiend. En heel veel meer wil ik eigenlijk niet vertellen over de inhoud van dit boek. Het beste kun je er gewoon aan beginnen en je onderdompelen in de wereld waar Harstad je in meeneemt.

‘Max, Mischa & het Tet-offensief’ is een verhaal voor mensen met tijd

Als je tenminste genoeg tijd hebt… Harstad kan prachtig schrijven, waardoor je dit boek eigenlijk niet traag genoeg kunt lezen. Max wordt een vriend, waar je regelmatig een afspraak mee hebt en die je dan verder vertelt over wat hij de laatste tijd heeft meegemaakt. En die je ook meeneemt in de levens van zijn geliefden. Dat moet je wel kunnen waarderen. Harstad gebruikt soms veel tekst om iets eenvoudigs te beschrijven; ‘Max, Mischa & het Tet-offensief’ is daarmee een boek voor mensen die genoeg tijd hebben.

Iedere zin lezen, of af en toe een stukje overslaan?

Ik zal het maar eerlijk toegeven: ik moest mezelf in eerste instantie wel overtuigen om door te lezen. De eerste pagina’s heb ik een paar keer gelezen. En zeker tijdens de eerste pakweg vijftig pagina’s dacht ik ‘waar gaat dit heen?’ Maar al snel keek ik uit naar het volgende moment dat ik verder kon lezen. Waarbij ik af en toe wel stukken heb overgeslagen. Bijvoorbeeld de beschrijvingen van de kunstwerken van Mischa uit catalogi bij tentoonstellingen. Ze horen erbij – maar ik ervaar kunst liever door er naar te kijken. Of in dit geval: door Max’ beschrijving van de kunstwerken te lezen.

Nu ben ik benieuwd: lees jij graag dikke boeken?

Meer héle dikke boeken om de koude dagen door te komen:

• Ode aan het dikke boek - Astrid Habraken :

[…] dat ik jou zou aanraden: Max, Mischa & het Tet-offensief van John Harstad. Zo’n boek waarvan je denkt wat gebeurt er nu eigenlijk in die ruim 1.200 pagina’s. waarvan je op bepaalde momenten denkt ‘waar gaat het heen?’ en dat je toch uit wil lezen. Vanwege het tijdsbeeld en de prachtige schrijfstijl. Lees vooral ook mijn review op Boekrecensies. […]

3 jaar ago