Tulpenliefde – Femke Roobol

‘Tulpenliefde’ is een historische roman geschreven door Femke Roobol en speelt zich af in de 17e eeuw in Haarlem. Tulpenliefde gaat over de schilderswereld in de Gouden Eeuw én de Tulpengekte die zich in die tijd afspeelde. Maar de roman gaat vooral over een vrouw die geen kans kreeg als professionele schilder, simpelweg omdat ze een vrouw was…

Tulpenliefde

Het eerste deel van het boek staat in het teken van ‘Tulpenliefde’. Het verhaal vangt aan als Hester Falliaert er achter komt dat haar vader de pest heeft. Al spoedig wordt haar huis gebarricadeerd, moet ze in quarantaine en sterft haar vader al na een paar dagen. Het enige contact dat ze heeft is met de jongen Christiaan, een leerling van de vrouwelijke meester schilder Judith Leyster, een goede vriendin van Hester. (De roman is geïnspireerd op de schilderes Judith Leyster, die leefde van 1609-1660).

Christiaan helpt Hester de eenzame en lange quarantaine-periode door en brengt haar af en toe spullen. Het maakt indruk op Hester en ze is hem dankbaar voor zijn hulp.

Zakelijk huwelijk

Hester blijft na de dood van haar vader, die een rijke koopman was, echter berooid achter en wordt min of meer gedwongen om met Christiaan te trouwen. Hester verbleef tijdelijk bij Judith maar ze stopt met haar atelier vanwege een aanstaand huwelijk en verhuizing. Christiaan begint een eigen werkatelier en zijn huwelijk met Hester is dan ook gebaseerd op het feit dat zij voor hem kan werken. Het is echter een kil en koud huwelijk want Hester is verbouwereerd dat Christiaan haar geen kans geeft om haar eigen schilderwerken te maken. Hester wordt uitsluitend gebruikt om zijn eigen gesigneerde werken te verbeteren en voor het perfecte plaatje van hun huwelijk, naar de buitenwereld toe.

Dat Hester een groot talent is qua schilderen blijkt al vanaf het begin. Maar helaas geeft Christiaan haar geen gelegenheid om hier dan ook maar iets mee te doen. Hester wordt steeds ongelukkiger.

Tulpenliefde en Tulpengekte

Hester ontmoet een man, Florian, die tulpenteler is en zich wil laten portretteren door haar. Ze gaat vaak naar zijn kwekerij en bestudeerd zijn begeerde tulpen tot in detail. Florian en Hester voelen zich tot elkaar aan getrokken maar er gebeurt niets tussen hen. Op een zeer ongelukkige dag heeft Christiaan zich gek laten maken door roddels van de buitenwereld over zijn vrouw en de tulpenkweker. Hij is woest op Hester en door een handgemeen valt de inmiddels zwangere Hester van de trap. Ze verliest haar baby en een inktzwarte periode breekt voor haar aan.

Plan van aanpak

Na weken, maanden, komt Hester uit haar lethargie doordat zij een goed plan heeft bedacht. Ze besluit Christiaan weer toe te laten tot hun echtelijke bed en vertelt hem alles over tulpen. Het blijkt te werken want al spoedig wordt Christiaan bevangen door de Tulpengekte en begint met grote investeringen in de bijzondere tulpenbollen.

Hester’s plan werkt want nu Christiaan iedere dag op pad is, kan ze eindelijk weer schilderen en het management van het werkatelier overnemen. Christiaan slaat echter door en wordt bevangen door de Tulpenmania. Als Christiaan echter succesvol blijkt te zijn en een grote slag slaat, schrikt Hester van zijn plan. Hij wil stoppen met het atelier en een herenboerderij op het platteland kopen. Maar Hester maakt een masterplan en reken er maar op dat deze geniaal is!

Tulpen-aanrader!

Als je van historische romans houdt, van de schilderswereld of van tulpen, dan is dit jouw boek! Maar ook zonder deze specifieke voorkeuren is het boek een echte aanrader! Het verhaal is meespelend, goed uitgewerkt en het einde is zeer verrassend. Ik zou het graag willen spoileren maar lees en geniet lekker zelf. Je zult intensief met Hester meeleven, een ander kijk krijgen op pandemieën (de pest was voor miljoenen mensen genadeloos!) en je verwonderen over de schilderswereld in de Gouden Eeuw.

Maar je zal je vooral verbazen over hoe moeilijk het leven kon zijn voor een getalenteerde, ambitieuze vrouw. En het boek met een grijns dichtslaan als blijkt dat ze uiteindelijk wraakt neemt en verder gaat met haar éigen leven.

Meer historische romans over sterke vrouwen: