Tere magnolia’s

Familie, trauma, therapie, van jezelf leren houden… dit zijn een paar van de onderwerpen die worden behandeld in de nieuwste psychologische liefdesroman Tere magnolia’s van Michelle Andon. We volgen het verhaal van de 22-jarige Juliette die in een depressie terechtkomt.

Juliette is verliefd, hoteldebotel op Thijs, met hem gaat ze trouwen. Tenminste, dat dacht ze, want nadat hij haar zus Laurette “heeft ontmoet”, maakt hij het uit met haar. De jonge studente weet niet wat haar overkomt en belandt in een depressie. Hoe kan ze zonder hem leven? Ze weet niet eens waarom hij het heeft uitgemaakt en nog erger: ze weet niet wat haar zus wél allemaal weet.

Therapeutische reis

Tere magnolia’s neemt je vervolgens mee op een therapeutische reis. Juliette probeert uit haar depressie te komen en tegelijkertijd te begrijpen waarom ze wil dat iedereen haar aardig vindt. Om verder te kunnen in de toekomst, moet er naar het verleden worden gekeken, maar dat is niet zo makkelijk. Schuldgevoel, relatie tussen de zussen, relatie tussen de vader en zijn dochters, alles komt voorbij. We begrijpen waar Laurette vandaan komt en waarom ze dingen doet die echt niet kunnen. Tijdens de gezamenlijke therapie leert Juliette andere groepsgenoten kennen, elk met hun eigen verhaal en problemen.

Geen wilskracht

Ze is haar vriend kwijt en Juliette heeft de kracht niet meer om te tekenen. Haar leven staat stil. De depressie heeft haar wilskracht gestolen. Er wordt mooi gebruik gemaakt van de symbolische magnolia.

Tere magnolia’s –over het boek

Het boek leest makkelijk weg met een erg passend einde. Hier en daar zijn er wat kleine schoonheidsfouten. Het is een psychologisch verhaal over therapie, depressie, familiebanden en geeft een interessante kijk op groepstherapie. Ik had verwacht dat het meer over de relatie tussen de zussen zou gaan. Het verhaal ging vooral over de groepstherapieën. Ik snap dit wel, want het gaat over een karakter met depressie, maar toch vind ik het jammer, want het veranderde voor mij het ritme van het verhaal.

Bedankt Michelle dat we je boek mochten lezen en recenseren!

Houd je van psychologische romans? Deze boeken zijn ook interessant: