Alex B. – Arjan Alberts

Als een levensgevaarlijke TBS’er je tot het uiterste drijft…

Als de net afgestudeerde advocaat Jurre van Loon wordt gevraagd om de beruchte seriemoordenaar en TBS’er Natan Z. te verdedigen, is dit voor hem de kans van zijn leven. Hij besluit zijn onderbuikgevoelens te negeren en grijpt de kans met beide handen aan, ook mede vanwege de kans om op deze manier de levensreddende medicatie voor zijn zoontje te kunnen betalen.

Suus de Bruyn, een jonge therapeute, begint aan haar nieuwe baan op de zwaarst beveiligde TBS-afdeling van Nederland. Zij gaat hier niet alleen aan de slag omdat ze een berg aan ervaring met zich meebrengt, maar ook vanwege meer persoonlijke redenen. Op deze afdeling zit namelijk TBS’er Alex B., een goede bekende van de beruchte seriemoordenaar Natan Z. Suus hoopt dat ze via Alex B. achter de schuilplaats van Natan Z. kan komen, zodat ze wraak kan nemen op de man die, toen Suus slechts zeven jaar oud was, haar moeder en broertje voor haar ogen om het leven bracht.

Op hetzelfde moment wordt het Openbaar Ministerie opgeschrikt door de lugubere vondst van het lichaam van de minister van Justitie, die niet alleen op een brute wijze is vermoord, maar ook op een zeer schokkende wijze is achtergelaten.

TBS’er Alex B. en Natan Z.

Alex B. is het tweede boek van auteur Arjan Alberts en is het vervolg op zijn debuutthriller Natan Z., welke in mei 2019 is gepubliceerd. Hoewel Alex B. voortborduurt op de gebeurtenissen uit het debuut van Alberts, is het boek ook prima als zelfstandig boek te lezen. De auteur zorgt voor ruim voldoende introductie van zowel de gebeurtenissen als de personages uit het eerste deel.

Een bloedstollende achtbaan

Wat is dit boek een achtbaan! Alex B. bevat namelijk alles wat een bloedstollende thriller in mijn ogen hoort te bevatten. Vanaf het eerste hoofdstuk neemt het verhaal je als lezer in zijn greep, en het laat je ook gewoon niet weer los. De bizarre introductie van het boek kruipt meteen onder je huid en zet de toon voor de verdere verloop van het verhaal. Het feit dat Alberts al jarenlang werkzaam is voor het ministerie van Justitie en Veiligheid maakt dat hij weet waar hij over schrijft en is ook duidelijk terug te vinden in alle details van het verhaal. Daarbij houdt de pakkende, vloeiende schrijfstijl van de auteur je geboeid tot op de laatste pagina.

Alberts werkt de personages stuk voor stuk ontzettend goed uit, waardoor je zelfs mee gaat leven met de personages waarvan je het nooit had verwacht. Daarnaast ligt ook een groot deel van de kracht van het verhaal in het feit dat de auteur het keer op keer voor elkaar krijgt om je als lezer op het verkeerde been te zetten. Hoewel ik de nodige thrillers heb gelezen en vaak wel een voorgevoel heb hoe de vork in de steel zit, was de uitkomst van dit verhaal voor mij een volledige verrassing; niets is wat het lijkt in deze bloedstollende thriller.

Direct na het lezen van de laatste pagina van Alex B. heb ik dan ook Natan Z. aangeschaft, omdat Arjan Alberts mij met dit boek ontzettend benieuwd heeft gemaakt naar het verhaal dat zich hiervoor heeft afgespeeld. 😉

Meer spannende thrillers op Boekrecensiesblog.nl: