Jubileumjaar: terug naar Grand County

‘Verzwegen’ van Karin Slaughter is het allernieuwste en misschien wel gruwelijkste boek met Will Trent in de hoofdrol. Voor het jubileumjaar is Slaughter teruggegaan naar Grand County met Jeffrey Tolliver en een misdaad zo luguber, dat dit verhaal niet geschikt is voor de faint-hearted

Een studente heeft het even gehad met haar huisgenoten en rent woedend de deur uit. Ze rent naar het bos en prent zich in dat er niets aan de hand is. Niemand houdt haar in de gaten. Behalve het monster achter de bomen…

De dader zit jarenlang in de gevangenis en beweert dat hij het niet heeft gedaan. Het dossier wordt heropend wanneer een jonge vrouw op exact dezelfde wijze wordt aangevallen. Will Trent en Sara Linton moeten achter de waarheid komen, maar gemakkelijk is het niet. Ze hebben niet alleen te maken met oude getuigen en hun herinneringen, ook hun eigen herinneringen en verleden speelt met zich mee. Vooral omdat het eerste slachtoffer werd onderzocht door het team van Jeffrey Tolliver, Sara’s overleden man.

Verleden en heden

In het boek springen we van het heden naar het verleden. De twee verhaallijnen sluiten perfect op elkaar af. We zien hoe de eerste zaak werd behandeld door Jeffrey en hoe Will en zijn team opnieuw de puzzelstukjes met elkaar verbinden. Hadden ze acht jaar geleden de juiste dader of zaten ze er naast?

De monsterlijke aanvallen op de vrouwen zijn niet te bevatten. Gedurende het boek ben je in spanning en ga je door een rollercoaster van emoties: woede, verdriet, ontzetting. De Queen of Crime heeft weer een gruwelijk goed boek neergezet en zeker voor de fans is dit een speciaal boek met ook Jeffrey Tolliver in een Will Trent/Sara Linton-verhaal. Je leest dit verhaal zo snel uit en dat je op het einde nog niet kan geloven wat er allemaal is gebeurd is. Hoe is het mogelijk? Dit is het perfecte boek voor de Spannende Boeken Weken.

Geweld tegen vrouwen

We zijn natuurlijk van Slaughter gewend dat zij haar ogen niet afsluit voor monsterlijk geweld. In het nawoord schrijft de schrijfster: “Daarom besloot ik onomwonden over geweld tegen vrouwen te schrijven. Ik vond het belangrijk om in alle openheid te beschrijven hoe dat geweld eruitziet en om de langetermijngevolgen van een trauma zo realistisch mogelijk voor te stellen.” Het is inderdaad belangrijk om onze ogen niet te sluiten. Nu niet. Nooit niet.

Nederlandse vertaling door Ineke Lenting

Meer Karin Slaughter-boeken

Triptiek