‘Jagersmaan’ is hard en mooi

Jagersmaan’ is een historische roman, geschreven door Jan Vantoortelboom dat prachtig aansluit op zijn meesterwerk: ‘Meester Mitraillette’. Het is geen vervolg, maar je kan het wel zien als een ‘spin-off’. Een erg mooi boek voor Jan Vantoortelboom fans, en ook interessant indien je voor het eerst een boek van Vantoortelboom leest.

Meester Mitraillette

Met veel bewondering las ik deze roman over een dorpje tijdens de Eerste Wereldoorlog en een schoolmeester David Verbocht, die in de loopgravenoorlog terecht komt. In dit boek speelt een beer van een vent, genaamd Victor Vanheule, een hele kleine bijrol. Hij is uitbater in het café van het dorp en maakt indruk door zijn agressiviteit maar ook door zijn gevoel van rechtvaardigheid. Later komt hij David tegen in de loopgraven en redt zijn leven. Voor de rest blijft Victor echter een mysterie in ‘Meester Mitraillette’.

Jagersmaan

Toen ik ‘Jagersmaan’ begon te lezen vroeg ik mij op de eerste pagina al af of het verhaal over dé Victor uit ‘Meester Mitraillette’ ging. Dit bleek al gauw het geval doordat Victor zelf terugblikt op de schoolmeester David, die in zijn ogen volkomen onterecht voor het vuurpeloton eindigde. Hier blijft het bij want het boek gaat verder met het leven van Victor na de Eerste Wereldoorlog, zo rond 1922.

Naar Amerika

Maria, de moeder van Victor heeft het zwaar na de dood van haar man en stuurt Victor weg uit het dorp Elverdinge richting Amerika. Victor heeft namelijk een onwettig kind waarover schande in het dorp wordt gesproken. Bovendien vindt de moeder dat Victor een eigen leven moet gaan leiden in Amerika waar hij nieuwe kansen zal krijgen. Victor is groot en sterk, hij zal zich wel redden.

Twee perspectieven

Het boek is gedeeltelijk geschreven vanuit de moeder van Victor die zich enorm schuldig voelt dat ze Victor heeft weggestuurd en haar kleine boerderij nu moet zien te runnen met twee, beetje domme en ongeïnteresseerde, arbeidskrachten. Het lukt haar maar half en is ze vaak met haar gedachten bij Victor. Ze hoort echter niets meer van Victor sinds hij is vertrokken naar Amerika.

Zwemmen voor je leven

Het andere perspectief wordt beleefd vanuit Victor. We leren Victor goed kennen want ook al ziet hij eruit als een beer en kan hij behoorlijk agressief zijn, hij heeft een hart van goud. Victor haalt Amerika echter niet. Tijdens de bootreis wordt hij gedwongen gerekruteerd voor de Burgeroorlog in Ierland en letterlijk overboord gegooid. Hij moet zwemmen voor zijn leven en haalt uitgeput de kust van Ierland waar hij bewusteloos wordt gevonden door een juttersfamilie.

Ierland in Burgeroorlog

Bij de juttersfamilie kan hij op kracht komen en helpen op de boerderij. Hij leert in het plaatselijke dorpje een tienjarig meisje Kitty kennen. Kitty ‘s vader is om duistere redenen doodgeschoten door dezelfde mannen die Victor op zijn hielen zitten. Zij zoeken Victor al een tijdje, want ze weten zeker dat Victor de zwemtocht heeft overleefd en willen hem nu inzetten om te vechten in de Burgeroorlog. Victor en Kitty slaan op de vlucht.

Zogenaamde klusjes

Victor en Kitty schuilen tijdens hun vlucht in een slachthuis waar Victor wordt aangenomen om ‘klusjes’ te doen. De directeur van het slachthuis is namelijk ook actief betrokken bij de Burgeroorlog. Het slachthuis is niet bepaald een goede omgeving voor een jong meisje… Maar Victor zorgt met veel liefde en toewijding voor Kitty. Hij voert zijn ‘klusjes’ uit en wordt uiteindelijk met rust gelaten door de directeur van het slachthuis die onder één hoedje speelt met de mannen die hem hadden gerekruteerd.

Victor en Kitty reizen verder richting Dublin waar zij een veilig dak boven hun hoofd hopen te vinden. Het verhaal eindigt echter niet bepaald met een happy end. Houd je tissues maar gereed want net als met ‘Meester Mitraillette’ weet Jan Vantoortelboom je goed te raken.

Jagersmaan

‘Jagersmaan ‘ is net als ‘Meester Mitraillette’ en ‘De man die haast had‘ een absolute aanrader. Wat kan Jan Vantoortelboom toch mooi schrijven, prachtige verhalen neerzetten en je een gevoel van andere tijden laten beleven alsof je er zelf bij bent.

Meer romans die zich afspelen in Ierland: