Hoe ruiken herinneringen?

In ‘Een vleugje Londen’ krijgt Tomas een jaar na het overlijden van zijn grote liefde Maggie via een brief een opdracht van haar. Leg de geur van onze liefde vast in een parfum. Maar hoe moet Tomas dit doen, nu hij alle interesse voor zijn werk als parfumeur kwijt is na Maggies overlijden?

Een bijzonder project

In ‘Een vleugje Londen’ van Gaby Rasters leef je mee met Tomas en Sharon. Ze komen elkaar tegen dankzij de vader van Sharon. Hij is kunstenaar en bezig met een project dat helemaal draait om verloren koffers en hun eigenaren. Haar vader heeft de koffers opgekocht en wil hier een groot kunstwerk van maken. Maar dan wordt hij tot Sharons grote shock opgenomen op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis. Nu hij niet verder kan met het project vraagt hij Sharon om hulp. Ze besluit hem te helpen, ook al ziet ze dit niet meteen zitten. Een van de eerste verloren koffers waar Sharon de eigenaar van opspoort is de koffer van Tomas.

De geur van liefde en van herinneringen

Tomas is zijn koffer kwijtgeraakt op weg naar Londen, op weg om Maggies laatste wens uit te gaan voeren. Met Maggie is hij veel in Londen geweest en daarom wil hij terug naar de stad, om de geuren die horen bij de herinneringen aan hun liefde opnieuw te ruiken. Het kwijtraken van zijn koffer ziet hij als een slecht voorteken en hij is weer omgekeerd. Maar dan belt Sharon dat ze zijn koffer heeft gevonden. Enerzijds is hij opgelucht, maar anderzijds realiseert hij zich dat hij nu echt naar Londen zal moeten. Waar hij zijn herinneringen onder ogen moet komen. Als hij tenminste het parfum wil maken waar Maggie hem om gevraagd heeft.

Ik deed een wens… een wens voor je parfum. Persist. Weet je nog? Maak het parfum, want ik weet dat jij je momenteel verstopt.

Een vleugje Londen, p. 25

Wie gaat er mee naar Londen?

‘Een vleugje Londen’ is het eerste boek dat ik van Gaby Rasters heb gelezen en het smaakt naar meer. Je ziet Tomas  door Londen lopen, de geuren opsnuivend die hem zo doen denken aan de mooie momenten die hij met Maggie heeft meegemaakt. Je merkt zijn verwarring over de gevoelens die Sharon bij hem losmaakt. Tegelijkertijd leef je mee met Sharon, die er achter komt dat de belangrijkste mensen in haar leven veel voor haar hebben achtergehouden. Ook haar strijd om hier mee om te gaan is heel invoelbaar beschreven. Tomas en Maggie zijn allebei personages met een diepere laag, een die Gaby op een heel fijne manier blootlegt voor de lezer. Dit is een boek om in een ruk uit te lezen en dan te denken ‘ik wil naar Londen!’

Shade of Hope

Aan het einde heeft Gaby nog een mooie verrassing in petto. Die heeft alles te maken met het lied Shade of Hope; speciaal geschreven door Dave Marriner voor dit boek. Je kunt het horen via Gaby’s pagina. Wil je weten hoe het zit? Lees dan vooral dit prachtige boek. En laat ons weten wat je ervan vond!

Meer feelgood