De laatste herinnering

Wat zou jij doen als je iemand ontmoet die exact, tot in de kleinste details, dezelfde herinnering(en) aan zijn/haar jeugd heeft, als hoe jij jouw jeugd herinnert?

Toeval?

Als Samantha de mooie en ambitieuze kunstenares Mila ontmoet op een verjaardagsfeest van een collega, slaat de vonk al snel over. Toch blijft er iets knagen. Tijdens de ontmoeting vertelde Mila haar over hoe ze in haar tienerjaren samen met haar moeder een tv-serie had gekeken, waarbij haar moeder de gewoonte had om tijdens het kijken op een hometrainer te fietsen. Samantha had in haar jeugd namelijk dezelfde tv-serie met haar moeder gekeken, en haar moeder had diezelfde vreemde gewoonte gehad.

Samantha schudt het voorval van zich af, maar naarmate ze Mila beter leert kennen, haalt Mila steeds meer herinneringen uit haar jeugd op die rechtstreeks uit Samantha’s eigen jeugd lijken te komen. De kleinste details die Mila vertelt komen overeen met hoe Samantha zich de gebeurtenissen herinnert. Nu dit geen toevalligheid meer kan zijn, gaat Samantha uit op onderzoek; wie speelt er hier een heel vreemd spelletje met haar?

De laatste herinnering

Met ‘De laatste herinnering’ heeft auteur Wide Hogenhout een spannend verhaal geschreven, dat zich kenmerkt door de vele onverwachte wendingen en daarmee lastige keuzes die hoofdpersonage Samantha moet maken. Stukje bij beetje vallen de puzzelstukjes voor de lezer op zijn plaats, en kom je er ook achter hoe de moord in de proloog van het boek, in het verhaal past. Het boek is daarmee tot en met het laatste hoofdstuk spannend en is maar moeilijk weg te leggen.

Het einde is verrassend en zet de lezer aan tot denken; wat als dit op een gegeven moment echt zou kunnen gebeuren? Zou je je voor kunnen stellen dat mensen hier bewust voor kiezen? En hoe zou het voor de omgeving van deze mensen zijn? Tot slot zorgt de fel rode kaft met gele letters ervoor dat het boek niet alleen vanwege de inhoud, maar ook door de buitenkant goed opvalt op de boekenplank.

De laatste herinnering’ is een literaire thriller, geschreven door Wide Hogenhout en is uitgegeven in 2021. Van Hogenhout’s hand verscheen eerder in 2013 de roman ‘Aangewaaid’.

Meer spannende boekrecensies op Boekrecensiesblog.nl: