The Time Travelers

Een tijdportaal, een opdracht, een nieuwsgierig Aagje en de wijze Socrates. Deze vier ingrediënten vormen de basis van het tweede deel uit de serie The Time Travelers – Een levensgevaarlijke opdracht geschreven door Caroline Lawrence. Een avontuurlijk boek waarin het oude Griekenland en de Griekse filosofie worden verwerkt in een spannend verhaal.

Recensie The Time Travelers - Een levensgevaarlijke opdracht

In dit deel krijgen Alex en zijn vriend Dinu opnieuw de opdracht om terug te reizen in de tijd. Bij het tijdreizen gelden drie gouden regels: 1 zonder kleren vertrekken en terugkomen, 2. Alleen drinken, niet eten en 3. Geen interactie met mensen anders verander je misschien voor altijd het verleden en de toekomst.

Avontuur

Alsof deze drie regels al niet lastig genoeg zijn, krijgen de jongens bij hun tijdreis ook nog eens te maken met het zusje van Dinu. Crina is nieuwsgierig en slipt met de jongens mee door het tijdportaal. In het oude Griekenland moeten de jongens op zoek naar de filosoof Socrates, maar verstoren ongewild de loop van de geschiedenis. En dat moeten ze binnen 24 uur weer zien op te lossen, anders houden ze zelf op te bestaan.

Klassieke oudheid

Het boek is vanwege het thema tijdreizen uitermate geschikt om de wereld van de Klassieke filosofie en het oude Griekenland voor het oog te toveren. Caroline Lawrence schotelt de lezer veel beschrijvingen van het alledaagse leven voor, net als een lesje in Griekse grootheden, architectuur en gedachtegoed. Op zich natuurlijk leuk en leerzaam, maar het voelt toch af en toe wat geforceerd aan. Er moet veel uitgelegd worden in dialogen of herinneringen en dat ontneemt het verhaal wat van zijn vaart. Ik kan me ook voorstellen dat het ervoor zorgt dat lezers het stukje info overslaan. Maar voor de oprecht geïnteresseerde lezers zal dit boek een ideale duik in de geschiedenis vormen en voor hen die het wat minder boeit, blijft het een vlot geschreven en bovenal avontuurlijk verhaal.

Illustratie door Sarah Mulvenny uit The Time Travelers

Leuke mix van heden en verleden

Het thema tijdreizen leende zich al eerder voor het boek The Time Travelers – Rennen voor je leven dat speelt in het Londen ten tijde van de Romeinen. En ook in dit tweede deel kunnen lezers op een plezierige manier kennismaken met de Oudheid en tegelijk genieten van een spannend verhaal. En wat het boek ook leuk maakt, is dat ook de passages die in het heden spelen heel herkenbaar zijn. Zo spelen Alex en Dinu graag computergames als “Ancient Greek Assasins” en dealen ze met herkenbare pubergevoelens als populair willen zijn en erbij willen horen.

De serie The Time Travelers is geschikt voor jongens en meiden vanaf ongeveer 10 jaar die willen genieten van een spannend en ook weer eigentijds verhaal en die nieuwsgierig zijn naar historische figuren en situaties.