Feelgood met bijzondere elementen

Begin februari werd ik meegevraagd naar een interview met feelgoodauteur Karen Swan in een boekwinkel in de buurt. ‘Leuk!’ dacht ik en zei meteen ja. Om daarna te bedenken dat het dan een goed idee zou zijn om ook een boek van haar te lezen… Dat werd ‘Een Noorse winternacht.’

Cover Een Noorse winternacht

Hoofdpersoon met een bijzonder beroep

Het interview zou op woensdag zijn bij boekhandel Wagner in Sassenheim. Geen enorm grote boekhandel – wel een heel fijne! Tip voor mensen uit de omgeving – en er zou ruimte zijn voor vragen van lezers. Misschien begrijp je wel dat ik een beetje moest slikken toen ik niet meteen gegrepen werd door ‘Een Noorse winternacht.’ Want wat vraag je aan een auteur als je bij het eerste boek wat je van haar leest denkt ‘mwah…’ Ik koos voor het boek vanwege een fascinatie voor Noorwegen en las verder niet echt waar het verhaal over ging. Dat bleek te zijn over Bo, die samen met haar vriend Zac haar geld verdient als influencer. Samen reizen ze de hele wereld over. Je ontmoet ze op een tropische bestemming, die ze al snel verlaten om naar een afgelegen plek te gaan ergens in Noorwegen. Zo ver was ik toen ik samen met vriendin Jet naar de boekhandel toog.

Een avond vol verhalen

Tot mijn verbazing begroette Karen iedereen persoonlijk en waren we meteen in een gesprek verwikkeld met haar. Ze werd geïnterviewd door iemand van de uitgeverij die in Nederland haar boeken uitbrengt, Xander. En wat kan Karen geweldig vertellen! Het ging vooral over haar nieuwe serie, Het wilde eiland, waarvan nu twee van de vier boeken uit zijn. Enthousiast vertelde ze over het eiland St Kilda, over hoe de laatste bewoners daar zelf hebben gevraagd om het eiland te mogen verlaten en over haar bezoeken aan het eiland. Om sfeer te proeven en onderzoek te doen. Ze nam ons helemaal mee in het verhaal – zo zeer dat ik ook al heb ik mezelf beloofd nooit meer een serie te gaan lezen die nog niet af is, ik toch naar buiten ging met deel 1. In het Nederlands, terwijl ik normaal bij een Engelse auteur zou kiezen voor het Engelse boek. Maar ja … dat stond er niet. En ik wilde natuurlijk wel een gesigneerd exemplaar.

Aan het recente blog van Marga over redenen om een boek te willen lezen, wil ik dus graag een nieuwe reden toevoegen. Een enthousiaste auteur, die geweldig kan vertellen over een boek en hoe het ontstaan is.

Terug naar Noorwegen

De neiging om meteen ‘Het wilde eiland’ te gaan lezen was groot, maar ik besloot toch om ‘Een Noorse Winternacht’ eerst uit te lezen. Want het echte avontuur in Noorwegen van Bo moest nog beginnen en inmiddels wist ik ook dat er nog een verhaal in het verleden aan moest komen. Hoe meer ik Bo leerde kennen, hoe sympathieker ik haar vond. En hoe meer ik haar een goede afloop gunde. De manier waarop heden en verleden uiteindelijk samenkomen vond ik heel knap. En ook verrassend – ik sluit me daarin aan bij de mening van collega Yvonne, die eerder ‘De Schotse ontdekking’ al recenseerde. Sommige verhaallijnen hadden van mij wat meer aandacht mogen krijgen, maar alles werd wel mooi afgerond. Ook de aanbeveling dat liefhebbers van Lucinda Riley van deze boeken zullen genieten onderschrijf ik. Al vind ik de personages in de huidige tijd van Karen Swan meer tot leven komen.

Noorderlicht met Een Noorse Winternacht

Een aanzienlijk oeuvre

Je begrijpt: ik ga snel een volgend boek van Karen Swan lezen. Ook al is nog niet alles naar het Nederlands vertaald – ‘Een Noorse winternacht’ was zelfs het eerste boek dat vertaald werd – dan nog is er genoeg keuze. En er komt alleen maar meer bij: Karen schrijft ontzettend veel: twee boeken per jaar. Dat onderwerp kwam tijdens het interview ook uitgebreid aan bod en dat was voor mij als schrijfster ook heel interessant. En zo ontstond een goed voornemen bij mij: vaker naar interviews met auteurs gaan. Niet alleen als inspiratie voor mijn leeslijst, maar zeker ook voor schrijftips.