Favoriete boek van 2022: de top 8 van het team

We lazen wat af in 2022! En we schreven dus ook een boel recensies. Hoogste tijd voor een lijstje met onze favoriete boeken gelezen in 2022. Sommige verschenen dit jaar, anderen al (veel) eerder. Want wij lezen niet alleen de nieuwste boeken, maar juist ook klassiekers.

Favoriete boek 2022

Marga: Meester Mitraillette

Marga: ‘Het boek is wat mij betreft een aanrader met hoofdletters. Zelden las ik zo’ n verfijnde roman, waar toch de nodige spanning in zit en veel levenswijsheid. Houd de tissues maar gereed, want dit boek komt echt binnen. Vooral als hoofdpersoon David tegen wijlen zijn broertje praat.’

Lysanne: De crèche

Als de nazi’s steeds meer macht krijgen, wordt het leven van de 17-jarige kinderverzorgster Betty en alle andere Joden steeds beangstigender. Ze werkt in de crèche van Henriëtte Pimentel, die een heel systeem heeft opgebouwd om kinderen uit de crèche te kunnen redden. Een systeem waarvan Betty eerst niet eens weet dat het bestaat. Lysanne: ‘Ik vond dit werkelijk een goed, meelevend, ontroerend en moedig verhaal dat ik in één dag heb gelezen.’

Cynthia: Doelwit

Doelwit‘ gaat over eerwraak en is gebaseerd op de verhalen van meerdere slachtoffers van eerwraak. Linda Jansma heeft van al die verhalen een lopend verhaal gemaakt. Over eerwraak hoor je meestal wanneer het te laat is en misschien denk je dat vooral een ver van je bed show is. Helaas komt het vaker voor dan je weet en dit boek laat je zien dat het ook dichterbij is dan je mogelijk denkt. Cynthia ‘Het boek houdt je in zijn greep en je kunt het einde totaal niet voorspellen.’

Yvonne: Een veilige haven

Yvonne’s favoriet van 2022 is niet een boek, maar een hele serie: ‘Een veilige haven‘ van Ellie Dean is een boekenreeks met verhalen over de kracht van de vrouwen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een reeks waarvan Yvonne zelf zegt dat iedere recensie de boeken eigenlijk tekort doet. Yvonne: ‘De boekenreeks ‘Een veilige haven’ is echt een eerbetoon aan alle vrouwen in de Tweede Wereldoorlog!’

Noortje: Supergroen

Noortje tipt Supergroen als haar favoriete boek. ‘Leuk, leerzaam & geestig’ zegt ze hierover. In ‘Supergroen’ vind je korte, columnachtige stukjes waarin steeds een boom of plant uit het voedselbos centraal staat. Sommige van die planten blijken echte schurken die alles en iedereen verdringen. Terwijl er ook groene helden bestaan. Planten die anderen beschermen of vervelende beestjes verjagen.

Selina: Schildpadden tot in het oneindige

Selina noemt haar favoriete boek van 2022 een ‘een briljante roman over liefde, veerkracht en levenslange vriendschap. Een boek dat geen seconde verveelt, maar elke bladzijde opnieuw verbaast door de geniale schrijfstijl van de auteur.’

Dat zegt genoeg toch? Het is een verhaal over geestelijke gezondheid – hoofdpersonage Aza Holmes kapt met hevige angsten en twijfelt soms of haar dwanggedachten haar leven bepalen, of dat zij dit zelf doet. Toch weet John Green haar te beschrijven als een tiener zoals iedere andere tiener.

Natasja: Hackers

Natasja In de wereld van de zeven continenten werkt alles op chips; met een chip in je arm ben je een zogeheten ‘geregistreerde’ en heb je toegang tot onder andere voedsel en drinken, onderdak en werk. De ongeregistreerden zijn de mensen die niet langer geregistreerd staan en daardoor geen toegang meer hebben tot sociale voorzieningen. En de derde groep, de illegalen, zijn de mensen die juist helemaal geen chip in hun arm hebben.

In ‘Hackers‘, het vervolg op het debuut ‘Illegaal’ van Anna van der Veen, volg je het verhaal van de ongeregistreerde Dante. Dante kan alleen voorkomen dat de Ondergrondse wordt uitgeroeid door een zeer onwaarschijnlijke samenwerking aan te gaan met de tophacker Milo, die door de autoriteiten is opgeleid en wordt gedwongen voor hen te werken.

Astrid: Het onzichtbare leven van Addie LaRue

Tenslotte Astrid – die erachter kwam dat ze van haar favoriete boek van 2022 nog helemaal geen review schreef. Dat heeft ze snel alsnog gedaan! Astrid: ‘Hoeveel verhalen zouden er zijn over het eeuwige leven? Ik heb er in ieder geval talloze gelezen. Maar V. E. Schwab weet er met ‘Het onzichtbare leven van Addie LaRue’ een heel bijzondere en ontzettend originele draai aan te geven. Addie blijft je betoveren en je leeft in alle fases van haar bestaan met haar mee. Samen met haar ontdek je de donkere kanten van haar pact met de duivel. Een pak dat je net als Addie gaat beschouwen als een vloek.’