Vel is behoorlijk fel!

‘Vel’ is geschreven door Joost Vandecasteele, een Vlaamse schrijver die al diverse literatuur prijzen op zijn naam heeft staan. Naast auteur is hij ook columnist, scenarist en komiek. Het boek ‘Vel’ is echter alles behalve komisch en wél behoorlijk fel.

Vel

‘Guerrillaproza’ werd het boek genoemd in de Vlaamse krant ‘De standaard’. En daar sluit ik mij bij aan want dit boek zal behoorlijk veel tongen los maken. Het gaat namelijk over ‘De man’ en zijn sexleven. Het is geen sexboek, en in mijn ogen absoluut niet opwindend, maar het woordje ‘neuken’ komt vaker voor dan menig ander werkwoord.

Het boek is zeer actueel omdat het is geschreven vanuit een man die in medialand in België werkt. We kennen natuurlijk allemaal de me-too aantijgingen die als een giftige slang door medialand in Nederland rond gaat.

‘Vel’ vertelt het verhaal vanuit de beleving van de man en zijn ‘hobby’. Zit ik hierop te wachten?, kun je je afvragen. Ik niet, maar toch vond ik het interessant genoeg om te lezen omdat de hele me-too situatie vele slachtoffers kent, maar ook sommige aangewezen daders die mogelijk geen daders zijn.

De man

Het enige vervelende vind ik dat de hoofdpersoon ‘de man’ wordt genoemd en dit een beetje klinkt alsof het over de standaard man gaat. Dat betwijfel ik sterk want de meeste mannen verlangen toch ook naar een relatie en de liefde en comfort van een gezin/familie.

‘De man’ echter totaal niet. Hij houdt van alle vrouwen, werkelijk van iedere vrouw die in zijn blikveld komt en die wil hij dan ook keihard neuken. Maar de man dwingt echter nooit af, staat tot het laatste moment open voor afwijzing en laat de vrouw gaan als er geen wederzijdse lust is.

De vrouwen

De vrouwen in dit verhaal worden wel bij naam genoemd en zijn er met velen. Sommigen vrouwen leer je als lezer beter kennen omdat zij een vrij constante factor zijn in het leven van de man. Zo is er een vrouw die een tijdje met hem samenleeft, maar deze relatie houdt niet stand. De man kan het niet bij één vrouw laten en neukt er gewoon verder op los. Maar er zijn ook vele vrouwen die dat geen probleem vinden, desondanks toch een relatie met hem willen en zijn hobby/sport/levensinvulling voor lief nemen.

De psychiater

De vrouwelijke psychiater (hoe kan het ook anders) is ook een constante factor in het verhaal. De man en zij duiken de diepte in maar het leidt tot niets. De man ziet zijn gedrag niet als een probleem, terwijl hij toch graag bij haar komt. Zij houdt vakkundig afstand maar daar heeft ze wel grote moeite mee als hij op een dag laat blijken dat hij haar ook keihard wil… enfin, je snapt het wel. De gesprekken zijn wel interessant en zetten je aan het denken.

Medialand

Over het gewone leven van de man lezen we maar weinig. Behalve dan dat hij panellid is van spelletjesshows en een steeds bekender gezicht in op televisie wordt. Dit werkt in zijn voordeel bij de vrouwen maar keert tegen hem als hij op een dag in een interview het opneemt voor een collega die wel degelijk zich schuldig heeft gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag. De man wordt gecancelled alhoewel er qua sexueel overschrijdend gedrag geen aantijgingen tegen hem zijn. Alle vrouwen gebruiken hem namelijk net zo goed voor een sexueel avontuur als hij hen.

Verhelderend

Ik heb het boek uitgelezen met het idee dat het vroeg of laat een keer grondig mis met hem zou gaan. Die spanningsboog zit er goed in en het einde is dan ook verrassend en anders dan je denkt.

De lezer kan wel concluderen dat deze man, wiens relatie en communicatie met vrouwen alleen maar is gebaseerd op sex, geen vlieg kwaad doet omdat de vrouwen geen slachtoffers zijn. Wat je verder vind van zijn levensstijl en van de vrouwen die hem weten te vinden als ‘dé neuker’, is geheel aan de lezer zelf. Ik vond het boek in ieder geval interessant als onderdeel van de tijdgeest waarin we nu leven. Een tijdgeest waarin iedereen respect moet hebben voor elkaar, grenzen en wensen van een ander moet respecteren maar voor de rest een ieder vrij is om zijn of haar eigen levensstijl te kiezen.

Meer boeken over actualiteiten: