Open water

Een tijdje geleden had ik een recensie geschreven over “Clap when you land”, een boek in rijmvorm. Dit keer las ik “Open water” waarbij de tweede persoonsvorm wordt gebruikt. Als lezer word je dus de hele tijd aangesproken.

“Open water” is het debuut van Caleb Azumah Nelson. En wat een prachtig debuut is dit! Dit verhaal bestaat uit verschillende lagen. Ik ben erg onder de indruk van de poëtische beschrijvingen en de gevoelens die de auteur losmaakt in de lezer.

De Nederlandse vertaling is gerecenseerd door Selina en vind je hier: Open water.

Juiste woorden

Soms is het erg moeilijk om de juiste woorden te vinden voor een recensie. Als een boek erg goed is, kan je deze dan nog objectief beoordelen en tweede vraag: is het nodig om heel objectief te zijn? We mogen nadruk leggen op boeken die we goed vinden. Dat zie je aan hoe we de recensie schrijven. Vandaag heb ik lang naar mijn scherm gestaard, want ik kon de juiste woorden niet vinden. Ik had al iets geplaatst (in het Engels) op mijn Instagram:

“It’s about two people who fall in love. Slowly, with a deep connection. It’s about being vulnerable. It’s about what it is like being a Black person in a white society. It’s about the past, the present, and everything in between. It’s about trauma and racism. It’s about not being able to say everything you want to say. It’s about Black culture and the music, films, and books you listen to, watch, read about.”

Lysanne – Instagram

Verschillende problemen

De hoofdpersoon (geen naam) wordt langzaam verliefd op een danseres die hij leert kennen. Ze ontwikkelen een diepe connectie. Eerst als vrienden, later als geliefden. Dit alles speelt zich af in Londen (klein stukje in Dublin) waar zich verschillende problemen voordoen. Hoe is het om als een zwart persoon te leven in een witte samenleving?* De trauma’s van (politie) aanvallen zijn nog niet verwerkt. En hoe kan je je als man gevoelig opstellen zonder je mannelijkheid te verliezen? Soms heb je geen andere keuze en moet je je erbij neerleggen dat je gewoon niet de woorden vindt om je uit te drukken.

Prachtig debuut

Er komen zoveel onderwerpen aan bod in het prachtige debuut van Nelson. Hij zet zijn hoofdpersoon neer met twijfels en gevoelens, iemand van vlees en bloed. Je voelt je verbonden door de je-vorm en leeft met de hoofdpersoon mee.

* = Bij Boekrecensies Blog doen proberen we altijd de juiste woorden te vinden om NIET te discrimineren of iemand te kwetsen of beledigen. Vaak volgen we bewust de woorden van de auteur van het boek. Bij voorbaat bieden we onze excuses aan als dit niet wordt gewaardeerd.

Meer debuutverhalen:

Recensie genoemd in deze blog: