Trojan horse

Trojan Horse is geschreven door Peter P. van Oosterum en het luisterboek is door hem zelf voorgelezen. Het boek valt onder de categorie Science Fiction en speelt zich af in de 22e eeuw. Lezen of luisteren?

Voorgelezen door de schrijver zelf

Dit boek heb ik niet gelezen maar geluisterd. Vooral omdat ik nieuwsgierig was naar hoe een auteur dit zelf oppakt. Ik heb dit al eerder ervaren bij het boek Zie mij graag van Sarah Meuleman. Het heeft wat mij betreft meerwaarde want een schrijver kent natuurlijk zijn eigen boek nog beter dan wie dan ook. Maar niet alle stemmen zijn hiervoor geschikt en soms is het maar beter dit over te laten aan een professionele voorlezer. In het geval van deze roman ‘Trojan Horse’ is de poging uiteraard bewonderenswaardig, maar doet het helaas afbreuk aan de leuke, originele verhaal. Vooral in hoofdstuk 20 is er iets mis gegaan.

Trojan Horse

Het verhaal speelt zich af in de 22e eeuw en robots, virtual reality en andere uitvindingen zijn al net zo normaal en niet meer weg te denken, als in onze tijd de mobiel en Social Media. Zo zijn er ‘communicators’ die de mobiel vervangen en veel geavanceerder zijn. En er zijn medische apparaten die bloeddruk meten, bloedprikken of scans hebben vervangen tot één simpel apparaatje dat meteen een algeheel beeld geeft van een patiënt. Peter van Oosterum heeft het allemaal zo helder en duidelijk beschreven dat het als lezer al snel als volkomen normaal acht.

Het verhaal

In het verhaal leren we een groepje wetenschappers kennen, waaronder Judith Krantz, zij is hoofdontwikkelaar fysisch ingenieur. Zij werkt non-stop en is de top onder de uitvinders van nieuwe uitvingingen. Maar het bedrijf waar zij werkt staat niet open voor een nieuw Virtual Reality project vanwege de hoge kosten, die al zijn uitgegeven aan de perfecte robot. Deze robot is echter alleen voor de rijken der aarde bereikbaar, en dat terwijl Judith Krantz juist dingen wil ontwikkelen die iedereen gelukkig(er) maakt.

Toekomstig terreur!

Judith en een paar collega’s stappen op bij het bedrijf en beginnen samen aan nieuwe projecten waarvoor zij al spoedig een financier vinden. Echter, het bedrijf dat zij verlaten laat het er niet bij zitten en besluit via een injectie een stof bij Judith Krantz naar binnen te werken waardoor zij geheugen verlies krijgt en geteleporteert kan worden. Op de operatietafel van de gemeneriken wordt zij voorzien van een spionage-chip en niet veel later weer in haar eigen wereld teruggebeampt.

Virtual happy holidays!

De ex van Judith en haar zoontje mogen op een dag als eersten op Virtual Vakantie. Dit wordt een nachtmerrie doordat Judith een foutje maakt in de programmering van de VR capsule. Zoon en ex-manlief overleven het maar net, maar de schrik zit er goed in en zeg maar dág tegen het nieuwe stokpaardje van Judith en co.

Maar Judith is een super intelligente vrouw en samen met haar compagnons kijken ze terug naar de gebeurtenissen en komen erachter dat ze gesaboteerd zijn. Ze bedenken een list en besluiten de agressor een koekje van eigen deeg te geven.

Aanrader?

Ja zeker, vooral als je romans leuk vind die zich in de toekomst afspelen en voor de verandering eens niet leiden tot een catastrofe, zoals menig dystopie, maar een toekomst die zeer realistisch overkomt. En waarin de mens gelukkig ‘menselijk’ is gebleven. Het boek eindigt bijna als een feelgoodroman en dat is toch wel weer eens erg prettig om op die manier over de toekomst te lezen.

Al met al een leuke en originele debuutroman. Ik zou alleen wel voor het e-book of de fysieke roman gaan.

Meer Science Fiction romans: