‘De lijfarts’ is een dikke (en mooie) pil

‘De lijfarts’ van Maria Stahlie is niet zo’n bekend boek. Onterecht, want het boek is er zo één die je niet gauw zal vergeten. Een prachtige roman die indruk maakt en een mooi cadeau is voor een (mantel)zorg(st)er in jouw omgeving.

Wie is schrijfster Maria Stahlie?

Over Maria Stahlie hebben we al eerder geschreven in deze blog:Maria Stahlie“. Hierin vertellen we dat de schrijfster er bewust voor heeft gekozen om een pseudoniem te gebruiken en om nauwelijks in de media te verschijnen. Haar oeuvre verdient echter wel aandacht want ieder boek van haar is sterk en lees je met veel plezier.

‘De lijfarts’ en korte verhalen

Het boek is een dik boek met maar liefst 594 pagina’s maar is nergens langdradig en heeft geen overbodige verhaallijnen. Het is zo’n boek waarvan je het jammer vind als je het uit hebt. Toch is dit opmerkelijk want Maria Stahlie is namelijk net zo goed in het schrijven van korte verhalen. Deze heeft zij verzameld in meerdere boeken. De korte verhalen lopen als een trein en als lezer zit je er meteen in. Héle dikke boeken schrijven én de kunst van korte verhalen beheersen, is erg knap.

De tijd als metafoor

Terug naar ‘De lijfarts’. Het verhaal gaat over Muriël Wijnings die in South Dakota, U.S.A., in een soort vertraagde tijd leeft. Mensen die ooit een depressie of shock hebben meegemaakt, herkennen vaak het slow-motion gegeven wel. De beleving van vertraagde tijd kan een overlevingsmechanisme zijn. Muriël is overduidelijk de kluts kwijt maar weet zich er doorheen te slaan en uiteindelijk terug te keren naar Nederland.

Daar wordt zij, door een vergissing, de inwonende lijfarts van een oudere dame die aan suikerziekte lijdt en in de laatste fase van haar leven zit. De familie huurt Muriël in en heeft alle vertrouwen in haar. De band met de oudere dame is plezierig en wordt steeds intenser. Hierdoor krijgt Muriël langzaam weer zelfvertrouwen en grip op haar leven terug.

Een aanrader!

‘De lijfarts’ is gemakkelijk geschreven en leest als een trein, ook al kan het soms lijken dat de tijd stil staat. Het is een boek waarin de karakters van de hoofdrolspelers prachtig worden uitgewerkt en er veel ruimte voor verdieping is.

Een absolute aanrader dus!

Vooral als cadeau aan mensen die in de zorg zitten of mantelzorger zijn. En voor de prijs hoef je het niet te laten….