Seks in boeken

Een rozenblaadje van Pixabay :>)

In veel romans komen seksscènes voor. Seks hoort tenslotte bij het leven en past dan ook vaak in romans vanwege het verhaal waarin menselijke gevoelens centraal staan. Hoe over seks wordt geschreven verschilt nogal per schrijver. Dat het niet eenvoudig is voor een auteur, is wel een understatement.

Sex sells

Seks verkoopt en dat is natuurlijk geen geheim. Zo zijn er tal van boeken helemaal niet zo goed of boeiend maar omdat er een flinke portie seks in voorkomt, staan ze al gauw in de Top Tien van de best verkochte boeken van dat moment. Het is dan vaak het unique selling point van het boek, want voor de rest… uhhhh, waar ging het ook alweer over?

Romantiek

In de meeste romans past seks in het verhaal over verlangens of onbeantwoorde liefdes. Het is vaak een aanvulling in het boek of zelfs het grote climax. Het gaat hier dan niet om seks in detail, maar meer om de lust en liefde tussen twee personen die wordt bevestigd in een hartstochtelijke vrijpartij. En daarna? Een eeuwig verlangen naar meer? Of een onmogelijke liefde die nooit een relatie zal worden? Pure romantiek: het onbereikbare even héél dichtbij om er vervolgens voor eeuwig naar te verlangen of het te koesteren als een bitterzoete herinnering.

Seks als verplicht nummertje

Ken je ook van die boeken waar ineens een seksscène in zit dat er eigenlijk helemaal niet in past? Waarschijnlijk is dit een dringend verzoek geweest van een uitgever aan de schrijver: “Joh, doe er wat seks in, want dat willen de lezers graag…” Maar is dat ook zo? Soms past het helemaal niet in het verhaal, bij de personen of in de tijd waarin zich het verhaal afspeelt. Onlangs las ik een prima boek, tot er ineens vanuit het niets een triootje in detail werd beschreven. Het paste totaal niet in het verhaal en was alleen nog een béétje geloofwaardig geweest als de hoofdpersonage ineens wakker werd uit sweet dreams, ofzo…

Seks in de hoofdrol

Ja, natuurlijk zijn die romans er ook. Het verhaal gáát over seks of de seksuele activiteiten van de hoofdpersonen. Denk aan de ‘Vijftig tinten grijs-’ serie bijvoorbeeld. Nog nooit heeft iemand die boeken gekocht of gelezen vanwege de literaire meerwaarde. De auteur in kwestie heeft meer geluk dan schrijftalent. En ook al vind je er verder geen barst aan, je kan er pas over oordelen als je het boek/de boeken gelezen hebt. En zo geschiedde. Kassa voor de schrijver die het toch maar even heeft verzonnen!

Literaire seks

Als je veel romans leest, zoals ondergetekende, dan lees je ook wel eens boeken waarin de seks écht mooi is beschreven. Vaak is het de kunst van het weglaten, veel suggestie en zulke mooie zinnen dat je als lezer wordt meegesleept in de ‘bijzondere’ sfeer van het moment. Ik noem graag het boek ‘Manhattan Beach’ van Jennifer Egan, waarin zij een scène beschrijft vanuit het perspectief van de man. Erg knap werk want dat getuigt van veel schrijftalent en invoelingsvermogen.

Zo zijn er natuurlijk tal van boeken waarin de seks geen irritant verplicht nummertje is, geen vulgaire platte seks, geen Kamasutra qua standjes en ook geen overdaad-schaadt-concept. Knap werk van de auteur in kwestie!

Seks in Young Adult boeken

Selina:

“Ouders en docenten hebben vaak geen idee wat de jeugd tegenwoordig leest. Maar is dat erg? Vroeger lag in de schoolbibliotheken (als die er al waren) alleen ‘Turks Fruit’. Tegenwoordig worden de boeken van bijvoorbeeld Colleen Hoover verslonden door tieners, terwijl ook hier een behoorlijke lading seks in voorkomt, al is het gelukkig wel beschaafd geschreven. Ook bestaan er veel liefdes- en queerromans voor jongeren, waar het onderwerp seks niet geschuwd wordt. Daar kunnen we allemaal wat van vinden, maar tijden veranderen en de wereld, zo ook de boekenwereld, is meer open minded dan ooit. Laat de jeugd vooral zelf kiezen waar ze aan toe zijn”.

Lysanne:

In de boekenwinkel waar ik werk hadden we onlangs een nieuw boek dat onder een nieuw genre viel, namelijk: Dark Romance. Een soort van ‘Vijftig tinten grijs-boek’ voor een jonger publiek. Het genre is eigenlijk pas sinds kort op de markt. Onder deze link vind je hier een uitleg over.

Een voorbeeld voor dit genre is bijvoorbeeld het Engelstalige boek Twisted Love.

Wat vind jij van seks in romans? En heb je mooie voorbeelden waarin de auteur een sexy literatuur-prijs verdient?

Boeken zoals genoemd in deze blog: