Ontvlucht – Suzanne van Brakel

‘Ontvlucht ‘ is geschreven door Suzanne van Brakel en uitgegeven door Uitgeverij Ellessy.

Boekenseries

Wat boekenseries in mijn ogen zo leuk maakt, is dat ze je de kans geven om terug te keren naar een wereld waar je eerder al van hebt mogen genieten. Ik kan er namelijk echt van genieten dat je tijdens het lezen dingen herkent uit eerdere delen van een serie, maar wat ik vaak nog het mooiste vind is het zien van de groei die de hoofdpersonen gedurende een serie doormaken.

Ondermijnd en Ontvlucht

Ik hoefde dan ook niet lang na te denken toen uitgeverij Ellessy en auteur Suzanne van Brakel mij de kans boden om het vervolg op ‘Ondermijnd’ te lezen en recenseren. In dit tweede deel van de serie, ‘Ontvlucht’, volgen we opnieuw het verhaal van de inmiddels 25-jarige Kris Verburgt. In ‘Ondermijnd’ heeft de gepassioneerde hoofdagente de overstap naar de recherche kunnen maken, en nu werkt ze tijdelijk voor de financiële recherche. Ze is daar werkzaam binnen een Haarlems onderzoeksteam, waarin onderzoek wordt gedaan naar corruptie in de horeca.

Terwijl ze druk is met dit onderzoek, zoekt een jeugdvriendin opeens weer contact met Kris. Ze vertelt dat zij door een collega wordt bedreigd en gechanteerd, en vraagt Kris wat ze met de situatie aan moet. Deze kwestie brengt Kris in een lastige positie. Is haar vriendin echt in gevaar? En hoe ver durft ze buiten de lijntjes te kleuren om haar vriendin uit deze situatie te redden? Als blijkt dat problemen waar haar vriendin in betrokken is geraakt nog veel groter zijn dan gedacht, staat Kris dan ook voor een aantal lastige keuzes…

Geschreven vanuit de praktijk

Zoals ik in mijn recensie van ‘Ondermijnd’ al aanhaalde, is ook in ‘Ontvlucht’ direct te merken dat auteur Suzanne van Brakel schrijft vanuit haar eigen kennis en ervaring. Ze heeft jarenlang bij de recherche Rotterdam en later de landelijke recherche gewerkt. In 2003 heeft ze de overstap naar het Openbaar Ministerie gemaakt, waar ze zich specialiseerde in grootschalige fraude en witwaszaken. In haar huidige functie binnen Eurojust houdt ze zich bezig met de internationale coördinatie van de aanpak van ernstige grensoverschrijdende georganiseerde misdaad.

Al deze ervaring neemt Van Brakel zichtbaar mee in het schrijven van haar boeken, wat er voor zorgt dat je als lezer een uniek kijkje in de keuken van de recherche krijgt. Bovendien is ook ‘Ontvlucht’ weer voorzien van een uitgebreide begrippenlijst, waarin het gebruikte vakjargon en de afkortingen helder worden uitgelegd.

Persoonlijke groei

Zoals ik aan het begin van deze recensie al benoemde, vind ik het mooiste van boekenseries dat je de groei van de hoofdpersonages zo goed kunt volgen. En dat geldt ook voor hoofdrolspeelster Kris, die ten opzichte van het eerste deel van de serie niet alleen in haar rol als rechercheur, maar ook op persoonlijk vlak de nodige groei laat zien. Met name de groei in de band met haar vader is prachtig weergegeven.

Daarnaast laat Van Brakel ook in ‘Ontvlucht’ weer de heerlijke combinatie van haar directe, vlotte en prettige schrijfstijl in combinatie met de fijne opbouw van spanning en verrassende wendingen zien. Zoals ik in mijn recensie van het eerste deel van deze serie ook al schrijf; pagina na pagina sla je om. En dan plotseling, voordat je het beseft, ben je al aan het einde van het boek.

Ben je dus op zoek naar een goede, spannende politieserie van eigen bodem, die je een uniek kijkje in de keuken van de Nederlandse recherche biedt? Zoek dan zeker niet verder.

Meer politie-romans: