Maak kennis met Inspecteur Vos

Op een koude winteravond wordt het levenloze lichaam van pater Abraham Doornbosch bij de Dom in Utrecht gevonden. De striemen in zijn nek laten weinig aan de verbeelding over. Moord. Maar met welke reden? Door wie? En waarom juist hij?’

Inspecteur Vos

Inspecteur Vos is geschreven door het duo P.T. Hoekstra en J.B.F Veldhuis en volgt het gelijknamige personage Vos, een ervaren inspecteur die samen met zijn collega’s van de Nationale Recherche al heel wat moordzaken heeft opgelost. Vos is een markante man, zo houdt hij niet alleen van complexe moordzaken, maar heeft hij ook een voorliefde voor complexe koffie. Zijn onderzoeksmethoden zijn niet altijd volgens het boekje, maar bieden soms net dat inzicht dat nodig is om het onderzoek weer een stapje verder te brengen.

Spannend tot het eind

In slechts 134 pagina’s weten Hoekstra en Veldhuis een spannende thriller neer te zetten die je tot op de laatste pagina’s in zijn greep houdt. De personages zijn boeiend en voldoende uitgediept, de schrijfstijl is vlot en toegankelijk, en humor en spanning wisselen elkaar in een juiste balans af. Inspecteur Vos bevat vele onverwachte wendingen en zowel de lezer als het team van inspecteurs worden meerdere keren op het verkeerde been gezet. Inspecteur Vos is daarmee zeker een aanrader en ik hoop dat we de inspecteur nog eens terug zien in een vervolg op dit boek. 🙂

Van de grote kop koffie in zijn handen kwam warme damp. Het deed hem denken aan de sigaretten die hij nog niet zo lang geleden dagelijks rookte. De drang naar sigaretten had hij vervangen door nicotinepleisters en grote, net iets te dure, koppen koffie met een paar klontjes suiker te veel.’

Interview met de auteurs

Allereerst bedankt voor het toesturen van het boek, ik heb het met veel plezier gelezen! Wat is de inspiratie voor het boek en het personage Vos geweest?

Graag gedaan. We vinden het ontzettend fijn om te horen dat je er plezier aan hebt beleefd. Het is altijd spannend om je werk bloot te stellen aan recensenten. De inspiratie voor het personage Vos komt voort uit een aantal toneelstukken die we geschreven en geregisseerd hebben voor een middelbare school in Lelystad. Ieder jaar is de grootste uitdaging voor deze toneelstukken om een rode draad met passende karakters te bedenken.

Een aantal jaar geleden kwamen we, vanwege onze voorliefde voor detectives, op het idee om een moordzaak ten tonele te voeren. De inspecteur die we toen in het leven hebben geroepen, was meteen geliefd bij zowel de acteurs als het publiek. Daarom hebben we in totaal drie toneelstukken om zijn karakter heen gebouwd.

Na het tweede toneelstuk hebben we besloten om serieus te kijken naar de mogelijkheid om een boek te schrijven, omdat we het gevoel hadden dat we het karakter niet optimaal vorm konden geven op toneel. We zijn toen begonnen met het schrijven aan Inspecteur Vos, dat toen nog de werktitel ‘Inspecteur Vos en De Moord in Delen’ had.

Halverwege het schrijven, werden we opnieuw gevraagd om een toneelstuk voor de middelbare school te schrijven en begeleiden, waardoor het boek even op een laag pitje kwam te staan. Een jaar later lazen we wat we geschreven hadden en hebben we een hoop geschrapt. Onder andere de titel werd veranderd naar ‘Inspecteur Vos’, maar we hebben eigenlijk de hele rode draad omgegooid omdat het, voor ons gevoel, gewoon niet werkte.

Een halfjaar later waren we klaar en tevreden over het resultaat. We hebben veel hulp gehad van vrienden en familie in het meelezen en controleren van de verhaallijn en de tekst. En nu zijn we hier.

Hoe is het om als duo samen aan een boek te schrijven? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe zijn jullie tot de keuze gekomen om samen een boek te gaan schrijven?

Persoonlijk ervaar ik weinig nadelen van het samen schrijven. Ja, je moet op dezelfde plek op dezelfde tijd zijn (en de tijd is niet mijn vriend), maar de voordelen wegen vele malen zwaarder dan de nadelen. Paul en ik werken al jaren samen. Eerst aan de toneelstukken voor de middelbare school, later in ons eigen tekstbureau. We vullen elkaar daarom naadloos aan en weten wat de ander bedoelt, waardoor we weinig te maken hebben met een totaal writers block. Als het bij de een even niet lukt, lukt het bij de ander vaak wel en vice versa.

Tot slot, kunnen we nog meer boeken met inspecteur Vos in de hoofdrol verwachten?

Absoluut. We hebben inmiddels een aardig begin gemaakt aan het boek met de werktitel ‘De Verloren Kopij’, maar ons kennende zal dat nog wel veranderen. Alsook de rode draad, maar dat er een vervolg komt, staat vast!