‘Adel verplicht’ = Noblesse oblige

‘Adel verplicht’ is geschreven door Adèle van Zuylen, een telg uit een oude, maar verarmde adellijke familie. Zij is zelf jonkvrouw en schrijft boeken die zich afspelen in het milieu waar zij is opgegroeid. ‘Adel verplicht’ is haar debuut en bovendien het eerste boek van een serie misdaadboeken.

Adel verplicht

Het boek gaat over de onderzoekster Eline Beek, de bejaarde gravin Godelieve van Zanthinge en een team van medewerkers. Zij onderzoeken uiteenlopende misstanden in de wereld. Dit is het initiatief van de gravin die vindt dat ‘Adel verplicht’ oftewel ‘Noblesse Oblige’. Met haar status kan zij invloed uitoefenen op mensen en vooral op misstanden die zijn vastgelopen. Zij doet dit uit gevoel van verantwoordelijkheid want: haar vooraanstaande maatschappelijke positie brengt bijzondere verplichtingen met zichmee. Adel verplicht.

Waar was zij tijdens de toeslagenaffaire, bedacht ik mij? Want vooral bureaucratische vastgelopen misstanden weet zij vaak handig in de goede richting te sturen. Maar het boek is geschreven in 2013…

Ik kan helaas geen vervolgen op haar debuut vinden. Vreemd, want in mijn ogen bis dit eerste boek een uitstekend begin. Weet iemand hier iets meer over?

Het verhaal ‘Adel verplicht’

Het boek begint met een beschrijving van het leven van Eline Beek. Als meisje geboren op het platteland vertrekt zij naar de stad om te gaan studeren en ontmoet daar in haar vakgroep Floris. Stapelverliefd worden ze op elkaar en al snel wonen ze samen. Ze leven intens samen maar Floris krijgt kansen tijdens zijn studie die Eline niet krijgt. Na het afstuderen ligt er een glansrijke baan voor Floris klaar op de universiteit en zit Eline werkeloos thuis. Een breuk tussen hen volgt al snel en Eline gaat in een flatje in Amersfoort wonen.

Haar vereenzaming ligt op de loer en de banen liggen niet voor het oprapen. Eline besluit dan ook te reageren op een vage advertentie in de krant. Er wordt naar een onderzoekster gevraagd en hier is zij, door haar studie als achtergrond, erg goed in. Ze gaat op sollicitatiegesprek naar een prachtig landgoed en ontmoet daar de tachtigjarige Godelieve van Zantinghe. Ze wordt onmiddellijk aangenomen. Ze werkt hard en met veel plezier en respect voor de gravin.

Samen met Hector, een voormalig rechercheur en Maxime, een anonieme hacker is het team volledig en weten ze velen zaken weer ‘recht te zetten’. Dit gaat om relatief lokale maatschappelijke problemen, zoals een gemeente op zijn vingers tikken, die niet in actie komt als een homo-echtpaar uit de buurt wordt weggetreiterd. Tot grotere zaken…

Internationale zwendel

Het verhaal speelt zich af in en rond het landgoed én in Mexico. In Mexico wordt een professor door een ‘medewerker’ van een farmaceutisch bedrijf onder druk gezet om rapporten te vervalsen. Deze rapporten gaan over een virus dat onder kippen en varkens rond waart. Hierdoor worden vele boerenbedrijven geruimd en worden vaccins grootschalig ingekocht. Het team van de gravin duikt in de zaak als ze er via de hacker achter komen dat de rapporten voor geen meter kloppen. Hektor vliegt naar Mexico om de professor aan de tand te voelen. Hoe de zaak afloopt, zal ik niet spoileren. Lees en huiver.

Einde of nieuw begin?

De schrijfstijl van Adèle is prettig en vlot. De beschrijvingen van het landgoed en het kasteel zijn erg mooi. Daarnaast kun je zeker merken dat Adèle de adel van binnenuit door en door kent. De manieren van omgang met de gravin en de onderlinge verhoudingen zijn van ‘adellijk’ niveau.

Het boek eindigt na de sluiting van de zaak van de zwendel van het farmaceutisch bedrijf. Dit gebeurt in mijn ogen erg abrupt en een nawoord ontbreekt. Als lezer vraag je je meteen af of Eline doorgaat met het werk voor de gravin en hoe zij zich voelt na deze spannende zaak. Pas als je leest dat dit boek het debuut is van een serie, begrijp je het abrupte einde. Maar de vraag is dus wel: waar blijft een vervolg?