‘Buster’s mal heart’ is spannend en ‘cult’

Buster’s mal heart (vertaling: Buster’s gebroken hart) is een film van de schrijfster Sarah Adina Smith en te zien op Netflix. Het is geen verfilming van een boek, maar het doet wel sterk denken aan een boek van Stephen King…

Sarah Adina Smith

Sarah Adina Smith is een Amerikaanse filmschrijfster, regisseur en redacteur. Zij heeft de film ‘Buster’s mal heart’ geschreven en geregisseerd.

Buster’s mal heart is ‘cult’

De film gaat over een zwerver die op de vlucht is voor de politie. In vele flashbacks en verhaallijnen die door elkaar lopen, kom je er als kijker achter wat er precies aan de hand is. Alhoewel het plot voor meerderlei uitleg vatbaar is…

Jonah – Buster

Buster, in zijn rol als vluchteling in de bergen, verblijft in huizen van mensen die er tijdelijk niet zijn. Hij is netjes geordend en laat zijn ‘visitekaartje’ achter door foto’s, schilderijen en andere afbeeldingen op hun kop te hangen. Hierachter schuilt een conspiracy-theorie waarin hij sterk gelooft. Op korte termijn zal er namelijk een totale omkering plaatsvinden en zal de wereld opnieuw beginnen.

Hoe het zover is gekomen blijkt door flashbacks waarin we een hardwerkende man zien, Jonah genaamd, die nachtdiensten draait als conciërge, in een afgelegen hotel. We zien al gauw wat slaaptekort met een mens kan doen. Jonah raakt de realiteit kwijt door vermoeidheid en teleurstelling in het burgerlijke leven. Hij wil met zijn vrouw en dochtertje in de bergen wonen en een ‘vrij’ mens zijn.

Door een ontmoeting met een vreemdeling, die buiten ‘het systeem’ is gebleven, worden deze verlangens versterkt. Door een daaropvolgende afschuwelijke gebeurtenis wordt Jonah veranderd in ‘Buster’ die door de bergen zwerft èn op een bootje op de uitgestrekte oceaan ronddrijft.

The Shining – Stephen King

‘Buster’s mal heart’ deed mij sterk denken aan ‘The Shining’ van Stephen King. De sferen van het eenzame grote hotel en de desolate omgeving werken vervreemdend. Als lezer zie je de hoofdrolspeler langzaam afglijden naar gekte. In het geval van Jonah versterkt door insomnia en in het geval van Jack Torrance uit ‘The Shining’ door kwaadaardige gebeurtenissen, die zich in het verleden in het hotel hebben afgespeeld. Jack is hier gevoelig voor en slaat door. Jonah is gevoelig voor de conspiracy-theorieën van de vreemdeling en slaat ook door.

Een desolate omgeving en enge leegte in gebouwen, die normaal gesproken vol met mensen zijn, werken in thrillers altijd beangstigend. Denk aan parkeergarages, dorpen die afgesloten zijn van de buitenwereld of ruimtes die zo groot en eenzaam zijn, dat je er als mens er al snel naar gevoel bij krijgt. Een gegeven dat Stephen King vaak gebruikt als context voor zijn verhalen. En dat in ‘Buster’s mal heart’ ook sterk aanwezig is.

Buster’s mal heart – aanrader?

Is de film een aanrader of is het leuk om ‘The shining’ nog een keer te lezen of te zien? Ik vond van wel. De film is spannend en erg mooi qua beelden en sferen. En het is net als ‘The shining’ een verhaal dat je meesleept in een andere wereld en dat voor aangename afleiding zorgt.

Corona, Brexit, blokjes-kerst…. huhh?? Wat was dat ook al weer?

,

Meer over verfilmingen of films: