‘Jager’ is een scandinavische thriller pur sang

We kunnen er niet genoeg van krijgen: Scandinavische thrillers en Scandinavische series. De allernieuwste boeken zitten steengoed in elkaar maar ook de oudere boeken die veelal in series zijn geschreven. Zo ook dit boek waar onze dichter Godart Bosmans u hierover verteld:

Terreur of willekeur?

De hoofdpersonage Joona Linna wordt benaderd voor een geheime opdracht door de minister van Buitenlandse Zaken. Hij zit al twee jaar in een van de best beveiligde gevangenissen van Zweden. Saga Bauer heeft hem nodig voor een onderzoek dat is vastgelopen. Een onderzoek waarin er geen enkel verband is te vinden tussen de slachtoffers van een moordenaar, die er een willekeur op na houdt die hen ongrijpbaar en onvindbaar maakt. Er is een vermoeden dat het om een terroristische aanslag gaat en in ruil voor vrijlating wordt Linna overgehaald om in de gevangenis contact te leggen met de vermoedelijke opdrachtgever. Het contact wordt gelegd maar daarna gaan het gruwelijk mis.

It is complicated…

Jager is een gecompliceerd verhaal. Vele gruwelijke passages passeren de revue die in eerste instantie te maken hebben met terreur. Althans zo lijkt het. Tijdens het lezen wordt je echter meer en meer bekend met details en beginnen de puzzelstukjes in mekaar te vallen. De politie heeft een hele kluif aan de verschillende moorden. Gelukkig kan Joona verbanden leggen, een patroon vinden en komt er een mogelijke dader in zicht.

Zoals bij een echte Scandinavische thriller zijn gruwelijkheden rauw maar passen in het geheel. Het boek is verrassend en op sommige momenten een echte ‘page turner’. De spanning druipt er met momenten bijna letterlijk van af. Het einde laat de lezer achter met enkele vragen die blijven plakken… Maar dit is vaak bij een serie het geval, het geeft weer mogelijkheden voor een gevolg en het houdt de lezer nieuwsgierig.

‘Lars’ is een auteursduo!

Het boek is een goed geschreven verhaal waarbij vooral de vloeiende gedachtelijn, waarmee de puzzelstukjes in mekaar ritsen, zorgt voor het vlot en aangename lezen. Het auteursduo Alexander Ahndoril en Alexandra Coelhoe Ahndoril werken samen onder de pseudoniem: ‘Lars Kepler’. Het pseudoniem koppelt de naam van de eveneens Zweedse schrijver wijlen Stieg Larsson en de Duitse wetenschapper Johannes Kepler. Zij hebben samen al vele boeken geschreven die allen vallen onder het genre: Scandinavische thrillers. Allen hebben de boeken kenmerkende korte, krachtige titels hebben zoals: ‘Stalker’, ‘Hypnose’, ‘Contract’ en ‘Lazarus’. We want more….

Meer over Scandinavische series