Help, ik ben een pony!

Twee boeken in één dat samen een dik en ontzettend leuk kinderboek maakt: Help, ik ben een pony! En Help, waar is mijn pony?! Dit hardcover boek is geschreven door Gertrud Jetten en voorzien van illustraties van Ina Hallemans.

Kinderboeken

Onze kinderboekenspecialist Noortje de Kok zegt altijd: een goed kinderboek moet ook een boodschap bevatten. Met die gedachte las ik dit boek, of deze twee boeken, en ik kan alleen maar zeggen dat deze uitspraak prima past bij het onderwerp van dit verhaal.

De schrijfster Gertrud Jetten is bovendien overduidelijk een paardenliefhebster en heeft veel kennis over paarden in dit boek gestopt. Opvoedkundig kun je het zeker noemen, maar het is vooral ook erg leuk.

Help, ik ben een pony!

In het eerste verhaal speelt Lottie de hoofdrol. Zij woont samen met haar ouders in een huis waar ook stallen en een weiland zijn. Op stal staat haar geliefde pony Salsa. Als ze op een dag Salsa gaat opzadelen om ermee te gaan rijden, ziet ze een doos met paardensnoepjes staan. Hier staat op geschreven dat ze zó lekker zijn, dat je ze zelf ook zou willen eten. En dat doet Lottie dus ook. Hierna volgt een scene zoals in de Hulk, maar dan meer geschikt voor kinderen. Lottie begint namelijk te groeien, scheurt uit haar kleren en is ineens een mooie palomino-pony.

De ouders van Lottie

De moeder van Lottie is de enige die vrijwel onmiddellijk in de gaten heeft dat de mooie extra pony op stal Lottie zelf is. Maar dat dit komt door de snoepjes volgt pas later in het verhaal. De vader, politie en een psycholoog zijn de komende dagen druk in de weer om het raadsel te achterhalen. Maar de moeder mag mee naar een kliniek, wordt volgestopt met kalmeringsmiddelen en de vader zal zelf wel een zoektocht beginnen, omdat de politie het na een paar dagen opgeeft.

Zonder al te veel te spoileren volgt hierna een lang verhaal over hoe het verder gaat met Lottie. Lottie, en de pony Salsa worden namelijk verkocht, verdwijnen van eigenaar naar eigenaar en pas veel later in het verhaal gelooft de vader het verhaal van Lottie’s moeder, neemt haar mee uit de kliniek en proberen zij samen Lottie terug te vinden.

Help, waar is mijn pony?!

In het tweede verhaal gebeurt het omgekeerde. De pony Salsa wordt een meisje en is nu ineens niet de pony van Lottie maar haar grote vriendin. Maar of ze een meisje wil blijven, of dat ze uiteindelijk weer de pony Salsa wordt, is de grote vraag in dit verhaal. De meisjes beleven in ieder geval een tijdje samen grote avonturen en die gaan natuurlijk allemaal over paarden en pony’s. Daarbij komen verhaallijnen uit het eerste deel van het boek ook weer langs.

Meer leuk leesvoer voor paardenliefhebbers: PaardenColumns

Leuk verpakte boodschap

In mijn ogen is de boodschap in deze verhalen vooral om een kind te laten beseffen hoe het leven van een pony is. Als Lottie, de pony, zadelmak wordt gemaakt, lees je duidelijk dat dat toch echt wel heel spannend is voor de jonge pony. En zo zijn er tal van voorbeelden die langskomen, zoals verveling op stal, de smaak van lekker gras, lekker mogen bokken en springen in het weiland. En hoe is het om een lieve of juiste narrige eigenaar te hebben? Hoe voel je je dan als pony? Deze worden ineens vanuit het tegenovergestelde perspectief gepresenteerd en dat zal best lastig voor jonge kinderen zijn, maar wel heel goed.

De verhalen zijn geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar. Het boek is heel dik maar leest heel gemakkelijk weg en is ook erg leuk om voor te lezen. Het heeft korte hoofdstukken, een duidelijke chronologische lijn en de pagina’s bevatten veel wit-ruimtes.

Er zit ook veel humor in de verhalen en het taalgebruik is duidelijk en modern.

Aanrader? Ik vond het eerste verhaal het leukste en het tweede verhaal ietsjes minder. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Het boek is een leuk cadeau voor kinderen die van paarden en pony’s houden en zal ze zeker stimuleren om te lezen.

Liefde voor paarden en pony’s: