Groeien zonder te groeien

Groeien zonder te groeien is geschreven door Tony de Bree, Director van Consulting, Training & Coaching. De Bree heeft al eerder boeken geschreven zoals: ‘Dagboek van een bankier’, ‘Dinosauriër of krokodil’ en ‘Geld verdienen met jezelf’.

Groeien zonder te groeien

Dit boek kwam op mijn pad omdat ik zelf al tijden stoei met dit onderwerp. Boekrecensiesblog wordt gewaardeerd en het hele team heeft plezier in het lezen van boeken en het schrijven van recensies. Hiermee doen we onszelf een plezier maar we vinden het ook fijn dat we lezers kunnen enthousiasmeren om vooral nóg meer te lezen. Maar zoals iedere website lopen we ook tegen vraagstukken aan.

Hoe groot wil je worden? Wil je geld verdienen middels advertenties en word je niet horredol van de Social Media waar je min of meer toe wordt gedwongen om actief mee bezig te zijn?

Zoals al eerder beloofd in deze blog, zullen wij jullie niet bestoken met advertenties en blijft ons plezier in lezen voorop staan.

Waarom moét je groeien

‘Groeien zonder te groeien’ geeft een goed antwoord op de vraag waarom we eigenlijk allemaal worden gedwongen om te groeien. En dan hebben we het over persoonlijke blogs tot en met ZZP’ers en middelgrote bedrijven. Iedereen móet groeien; het aantal klanten, je volgers, de omzet, status, marktaandeel, vermogen etc. Ons financieel-economische visie is hier compleet op gebaseerd. Oude modellen van groeien-moét worden nog steeds als leidraad gehanteerd in deze tijd. Dat een bedrijf halverwege een logge organisatie wordt of in de schulden raakt, een blogger door de druk van Social Media afhaakt of werknemers burn-outs krijgen, hoor je maar weinig mensen over.

Groeien móet, of toch niet?

Het boek is actueel en haakt in op de corona- en de klimaatcrisis. Het systeem van ‘groeien moét’ blijkt niet langer houdbaar en achterhaald. Het is tijd voor een andere visie en mentaliteit. Sommige mensen nemen al een stapje terug, uit zichzelf of min of meer gedwongen. Het is echter geen schaamte meer om te kiezen voor minder maatschappelijke aanzien, een ‘normale’ titel en een kleiner salaris.

Zo staan er interviews in het boek met bankiers die een grote stap terug doen in hun (financiële-) leven en bij hun Gemeentehuis gaan werken. Dichter bij huis, meer vrije tijd. Of mensen die besluiten het roer om te gooien en voor zichzelf te beginnen.

Minimalisme

Ik vond vooral het hoofdstuk over minimalisme interessant. We hebben hier allemaal een beeld van gecreëerd dat niet klopt. Het heeft niets te maken met in een Tinyhouse gaan wonen of bijten op een houtje. Minimalisme is tevreden zijn met minder, kiezen voor levensgeluk en de drang van méér, verder, groter en rijker, los te laten. Minimalistisch ondernemen is gaan voor betere klantencontact, kiezen voor kwaliteit ten opzichte van kwantiteit en overzicht houden. Wist je dat het ideale bedrijf niet meer dan 150 man in dienst heeft? Dit is een psychologisch getal waarvan is gebleken dat het teamgevoel, samenwerken en loyaliteit hoog in het vaandel staan.

De interviews in het hoofdstuk ‘Minimalisme’ zijn ook interessant. Stuk voor stuk voorbeelden van mensen die niet meer gaan voor het ideale plaatje voor de buitenwereld, maar kiezen voor rust in hun hoofd. Meer tijd aan familie kunnen besteden, werken als passie en zuinig zijn met geld.

Aanrader?

Als je jezelf wel eens afvraagt of je niet in de valkuil van ‘groeien moét’ loopt, lees dan vooral dit boek. Het geeft geen persoonlijke antwoorden, maar de uitleg van begrippen, de interviews en de tips om anders verder te gaan, zijn realistisch en inspirerend.

De vele (Engelstalige) titels van de mensen die aan het woord zijn, vond ik een beetje storend en soms zijn de interviews en uitspraken iets te vaag. Ook komen er een hoop clichés en wc-tegeltjes wijsheden voorbij.

Desalniettemin is het boek een aanrader en een eyeopener en hopelijk zal het bijdragen aan een nieuwe visie ten aanzien van werk en welzijn.

Meer interessante non-fictie boeken over mens & maatschappij: