Honden voor het leven

Voor het eerst vertelt Arthur Japin over de honden die hij in zijn leven heeft gehad. Grote thema’s als liefde, hoop, moed en vriendschap komen voorbij in zijn boek ‘honden voor het leven.’ Naar eigen zeggen is Arthur Japin opgevoed door een van zijn honden. Hij leerde de echte wereld kennen door de ogen van zijn trouwe viervoeter.

‘Een heel mooi, lief boek voor iedereen. Heerlijk voor hondenliefhebbende kinderen en hun ouders. Een must-read waar je blij van wordt.’

Saskia Noort

Basso

Maar geboren worden… Ik snap niet hoe iemand dat ooit heeft gedurfd. Stel je voor: je weet niks, je kunt niks, je begrijpt niet wat je nou ineens overkomt en dan moet je overal nog aan beginnen!

Arthur Japin begint zin verhaal met de puppy die hij nu in huis heeft: Basso. Basso is een Italiaanse waterhond. Door de komst van Basso voelt Arthur zich overmand door emoties en door onzekerheid. Want zorgen voor een hondje, kan hij die verantwoordelijkheid aan? Zal hij wel goed voor Basso kunnen zorgen? Uiteindelijk merkt Arthur dat dit gedachten zijn die een mens krijgt wanneer hij zijn verstand gebruikt. Als je je gevoel volgt, gaat het allemaal vanzelf. Je doet alles uit liefde. En voor liefde heb je je verstand niet nodig.

Kellie

Ik heb nooit een broertje of zusje gehad, dus ik weet niet hoe dat voelt. Maar door Kellie kon ik me er wel een voorstelling van maken: dat je je zo echt vertrouwd met iemand voelt en gesteund en nodig en zo helemaal samen.

Kellie was een Schotse collie, zo een die op dat moment iedereen wilde hebben vanwege de populaire televisieserie Lassie. Die beroemde Lassie was zo slim en leuk en heldhaftig dat alle kinderen er precies zo een wilden. Jammer genoeg werd Kellie bij een slechte fokker geboren. Het verhaal van Kellie is een zielig deel van het boek. Hij bleek een ongezond hondje.

Trip

Geef je iets een kans, dan kan daar zoveel moois van komen. Dit was het eerste wat ik van Tripje heb geleerd.

Arthur mocht een nieuw hondje uitzoeken. Dit keer niet bij een fokker, maar in het asiel. Al snel was de keuze gemaakt. Zijn ouders waren het er niet mee eens, maar Arthur was vastberaden. Hij wilde Trip. Dankzij het geduld en de liefde die Arthur Trip kon geven, bloeide het hondje langzaam op. Ten slotte kwam ook zijn staart tussen zijn achterpoten vandaan en krulde het op. Liefde had, zoals in sprookjes, Trips betovering doorbroken.

Liefde

En kun je niet verwoorden hoe gelukkig je van iemand wordt, dan is dat helemaal niet erg. Voor sommige dingen zijn nu eenmaal geen woorden. Vaak zijn dát de meest veelzeggende. Vraag maar aan de eerste de beste hond. Die kan je dat vertellen.

Na het plotselinge verlies van mijn eigen hondje kreeg ik dit boekje cadeau. Niet eerder had ik een boek van Arthur Japin gelezen en geen mooier boek had ik kunnen krijgen om mee te beginnen. Het verhaal is geschreven voor zowel kinderen als volwassenen. Arthur Japin legt je in gemakkelijke en warme woorden uit wat een hond kan betekenen voor een mensenleven en wat we van honden kunnen leren. De liefde van een hond die wordt beschreven, zorgde bij mij voor tranen over mijn wangen.  Martijn van der Linden maakte de prachtige illustraties die je veel vindt in dit boek, gebaseerd op foto’s van Arthur Japin. Dit boek is echt een aanrader voor elke hondenliefhebber, van welke leeftijd dan ook.

Meer boeken over honden voor hondenliefhebbers: