Eindstation – Ingrid Mulder

‘Eindstation’ is het negende boek van Ingrid Mulder en in maart 2022 gepubliceerd. Zij schrijft behalve voor volwassenen ook voor kinderen. ‘Eindstation ‘ is een boek met actie en spanning en speelt zich af in omgeving Rotterdam. De hoofdpersoon moet als rechercheur de zaak oplossen wat lastig is als je zelf het leidend voorwerp bent.

Rechercheur Ginny

Ginny worstelt met haar geweten uit het verleden en probeert dit al 20 jaar te onderdrukken. Een foto van haar met haar dochter Rosa wordt gepubliceerd in een lokale krant, waardoor haar hele leven in een keer op z’n kop staat. Haar grote droom om rechercheur te worden is uitgekomen, maar kan zij door haar verleden dit nog blijven doen? Bij aanvang van het boek word je hier als lezer mee geconfronteerd en maakt je nieuwsgierig. Wat is er gebeurd, wat maakt dat ze vreest voor het leven van haar en haar dochter?

Eindstation als laatste halte

De titel van het boek is letterlijk de rode draad van het boek. Het station is de plek waar het zorgeloze leven van Ginny ooit ophield met bestaan. Het station is wederom de plaats waardoor zij nu in angst leeft en vreest alles te verliezen waar ze van houdt.

De beste vriendin van Rosa, McKenzie, heeft via de laptop van Rosa gechat met een jongen waar ze verliefd op is geworden. Ze willen elkaar graag zien en hebben afgesproken op het station. Helaas komt hij nooit opdagen. Diep teleurgesteld wil McKenzie de trap aflopen en weggaan, totdat ze handen in haar rug voelt en wordt geduwd. De gevolgen zijn gigantisch. Mensen raken gewond en McKenzie vlucht weg. Ginny krijgt een mail uit haar verleden, waar zij altijd voor vreesde. Als rechercheur wordt ze op deze zaak geplaatst en ziet dat deze gebeurtenis op haar is gericht.

Als een verhaal zich in Nederland afspeelt, wil ik graag meer weten over het gebied om mezelf wat beter in te leven en omdat ik het interessant vind. https://mijnstation.nl/nl/rotterdam/over-dit-station/historie/ Laat een mooi overzicht zien over de historie van station Rotterdam Centraal.

De zaak

Ginny ontdekte al snel dat de aanslag op haar dochter was gericht, maar dat McKenzie werd geduwd. Uit angst voor haar baan, zegt ze hier niets over. Ze krijgt foto’s van zichzelf terwijl ze aan het werk is en dreigmails. Is de dader dichterbij dan ze denkt? Ginny voelt zich meer en meer bedreigd en vreest voor het leven van haar dochter, dit laat de dader duidelijk aan haar blijken. Het net sluit zich om haar en ze besluit een afspraak te maken met de dader.

Spanning en hectiek

De dader is dichterbij dan je denkt en wat Ginny had gedacht. McKenzie herkent de man die haar geduwd heeft en probeert Ginny te helpen om aan hem te ontkomen, met alle gevolgen van dien. Als je denkt dat Ginny het eindstation heeft behaald en haar kind en baan heeft gered, dient zich een volgend probleem aan.

Is eindstation een aanrader?

‘Eindstation ‘ is echt een boek wat ik op vakantie zou lezen, niet te ingewikkeld en goed geschreven. Leuk dat het zich in Nederland afspeelt, zoals het eerdere gerecenseerde boek door mij ‘De zusjes Kauffmann en Kauffmann’. Het verhaal loopt chronologisch met hier en daar een logische flashback. De flashback is nodig om het verhaal te begrijpen. Je denkt dat er een mooi slot is, maar op het laatste moment toch een open einde. Dit vind ik persoonlijk jammer.

Wil je meer boeken lezen zoals ‘Eindstation ‘?