De bionische vogel

Een boek voor nieuwsgierige kinderen. Maar ook voor volwassenen. Een boek voor vogelliefhebbers en vooral ook een boek voor iedereen die meer wil weten over hoe vogels een inspiratiebron zijn voor allerlei creatieve en duurzame oplossingen. De bionische vogel, geschreven door Annemarit van Broekhoven is een aanrader voor alle leeftijden.

Recensie De bionische vogel

Bij het woord vogelboek denk je misschien aan een opsomming van verschillende vogels en hun kenmerken. ‘De bionische vogel’ is anders. In dit boek wordt niet gefocust op beschrijvingen van leefgebied of voedsel, maar dienen verschillende soorten vogels vooral als voorbeeld hoe mooi de natuur zaken heeft geregeld. Want hoe kan het dat een specht geen hoofdpijn krijgt van het tikken tegen een boomstam? Hoe komen de veren aan hun kleur? Hoe kan het dat vogels zulke lange afstanden kunnen afleggen? Hoe blijven ze warm, of juist koel? Waarom kan een kolibri zo stil blijven hangen? In heldere hoofdstukken worden dit soort vragen niet alleen beantwoord, er wordt ook ingegaan op een nog veel belangrijker aspect. Wat kunnen wij mensen hiervan leren? Kunnen we net zo leren vliegen, bouwen of de temperatuur regelen. Oftwel: biomimicry, het afkijken bij de natuur, en bovenal ervan leren.

“Met dit boek wil ik je aanmoedigen buiten de bestaande kaders te denken. Om niet voort te borduren op de oplossingen die je kent, maar juist het onbekende te verkennen. Graag neem ik je mee de vogelwereld in, naar dieren die we elke dag om ons heen zien en die ons hierbij kunnen helpen. “

Bionische vogels

Het hele boek door worden voorbeelden gegeven hoe we de vogels kunnen imiteren en dus bionische varianten kunnen inpassen in menselijke situaties. Welke bouwtechnieken kunnen we kopiëren, kunnen we koeltechnieken in het dagelijks leven toepassen, kunnen we ooit net zo energiezuinig vliegen? Er zijn talloze manieren te bedenken waarop we de ingenieuze manieren en systemen van vogels kunnen na-apen.

Kleurrijk vormgegeven

In dit boek geen enkele saaie bladzijde te bekennen. Daar komen ook de talloze fraaie illustraties van Margot Westermann bij kijken. Soms ter verduidelijking, maar vaak ook om op grappige wijze de link te leggen tussen de vogelwereld en de toepassingen in onze mensenwereld.

Toegankelijke schrijfstijl

Annemarit van Broekhoven weet feilloos de  juiste toon aan te slaan. Niet te ingewikkeld, maar met leuke voorbeelden en actuele “haakjes”. Populair, maar niet té. Taalliefhebbers komen ook ruimschoots aan hun trekken. Van Broekhoven gebruikt aantrekkelijke tussenkopjes, alliteraties en leuke woordspelingen. Dit alles maakt de teksten erg toegankelijk en prettig om te lezen.

Feiten en weetjes

Het boek nodigt uit om kris kras door te lezen en is moeilijk weg te leggen. Heb je het uit, dan weet je alles te vertellen over het verband tussen de ijsvogel en een trein,  een vink en een notenkraker, een toekan en een thermometer en kun je tijdens een feestje talloze leuke feitjes en weetjes oplepelen over Rüpells gieren en eetbaar-nestalanganen.  Ben je nog niet uitgeleerd en wil je nog meer weten over wat er van vogels te leren valt? Dan sluit het boek af met een aantal doorverwijzingen naar websites, boeken en organisaties.

Meer wetenschappelijke (kinder-)boeken

Boeken over mens en natuur