Split second

In een ruk uitgelezen. Indrukwekkend en aangrijpend. Een aanrader. Bij deze drie zinnen zou ik het kunnen laten. Maar dat doet geen recht aan dit boek dat op een indringende manier toont hoe het leven van een zestienjarige jongen van het ene op het andere moment compleet op zijn kop staat. Omdat hij een mes bij zich heeft en in een split second de verkeerde beslissing neemt.

Recensie Split second van Caja Cazemier

Thijs is een doodgewone jongen. Hij heeft een leuke vriendin en een vast vriendenclubje. Op een dag is hij er getuige van dat zijn zusje lastig wordt gevallen door een jongen. Hij grijpt in, maar dit komt hem duur te staan wanneer die jongen later wraak neemt en hem van zijn fiets trekt. Tijdens het gevecht realiseert Thijs zich dat hij iets bij zich draagt:

‘Maar de jongen, die ineens zijn armen vrij heeft, begint weer te beuken. Hij raakt Thijs’ hoofd. Hard. Er drupt bloed op zijn hand.
Fuck.
En dan.
Het mes.
Het hangt aan zijn broeksband, rechts, aan de buitenkant.
Je kunt hem zo uit de beschermende strap halen.
Dit is het moment.
In een spilt second heeft zijn hand het mes gepakt, sneller dan hij in zijn hoofd bedenkt dat hij het nodig heeft.

En deze fractie van een seconde, het moment dat Thijs besluit het mes te gebruiken, zal zijn hele leven en dat van vele anderen op zijn kop zetten.

In de huid kruipen

Caja Cazemier weet op meesterlijke wijze in de huid te kruipen van Thijs. We zien hoe hij worstelt met de nasleep van de beslissing die hij in een split second nam. De gevolgen die hij nooit had overzien toen hij voor de veiligheid een mes bij zich ging dragen. De impact die het heeft op zijn dierbaren, zijn vader, moeder en zijn zus. En wat te denken van zijn vriendinnetje. Alles heeft hij kapot gemaakt. Maar het meest nog natuurlijk het leven van die andere jongen. Het schuldgevoel, de eenzaamheid, de schaamte en de dagen in de jeugdgevangenis: het maakt van het leven van Thijs een nachtmerrie.

Door de ogen van

Het grootste deel van het verhaal lees je door de ogen van Thijs. Daardoor leef je enorm met hem mee.  Zo erg zelfs dat je bijna vergeet dat hij natuurlijk een dader is in het verhaal, en dat je eigenlijk vindt dat hij door schuldgevoel, schaamte en ellende al genoeg gestraft is.  Gelukkig weet de schrijver ook de kant van het slachtoffer in het verhaal te belichten.

Impact

Maar vooral ook heeft Cazemier oog voor de impact die het steekincident heeft op de omgeving. Zo zijn er hoofdstukken gewijd aan de gedachtes en gevoelens van Thijs’ zus Lotte, zijn vriend Bing die getuige was van de vechtpartij, en zijn vriendin Justa. Ze belichten allemaal een kant van het verhaal.

Split second is een aangrijpend en indrukwekkend verhaal dat op een evenwichtige manier een heel actueel thema inzichtelijk maakt voor kinderen vanaf 13, 14 jaar. Een dikke aanrader!