Claire Shaeffer

Hoe maak je zelf een Chanel jasje? Op die vraag is een simpel antwoord: lees de boeken van Claire Shaeffer! Deze Amerikaanse dame heeft vele boeken op haar naam staan over de geschiedenis van haute-couture, hoe je zelf couture maakt en in het bijzonder alles over Chanel-couture. Dit zijn boeken voor de zelfmaak-modewereld. Maar ook voor niet-creabea’s zijn de boeken van Claire Schaeffer interessant.

De geschiedenis van de haute-couture

Claire Shaeffer is een expert op het gebied van haute-couture. Zij bezit een schat aan kennis en een eigen collectie waar menig musea voor zou tekenen. Wie was er eerder, de kip of het ei? Dit kan je je hier afvragen, want haar kennis heeft ze grotendeels verworven door in musea over de hele wereld rond te kijken en couture tot in detail te bestuderen.

Couture-geheimen

Couturehuizen geven vaak hun bijzondere geheimen niet prijs. Claire heeft echter veel couture-geheimen ontrafeld door originele vintage kledingstukken uit elkaar te halen om de constructie-technieken te bestuderen. In combinatie met meelopen in de ateliers van beroemde haute-couturehuizen kon zij door deze inside-studies veel informatie vergaren die normaal achter gesloten deuren blijft. Zie het als recepten van bijzondere menu’s uit top-restaurants. Het gaat niet alleen om de ingrediënten van een menu, maar ook om de specifieke kook-technieken die van een bordje eten ineens iets heel bijzonders maken.

De boeken van Claire Shaeffer

Los van gedetailleerde naaitechnieken bevatten de boeken vele fraaie foto’s van bijzondere vintage kleding. Klassiek en tijdloos chique! Een prachtig Chanel-jasje gedragen op een trendy jeans. Wie wil dit nu niet? Of een beige loden mantel voor in de winter? Net zo tijdloos mooi als de perfect zittende businessblazer die je graag aandoet tijdens gelegenheden waarbij representatieve uitstraling gewenst is.

Inspiratie

Je vergapen aan foto’s en informatie over de mode van toen en de mode van nu, vindt iedereen leuk. Net als een Vogue of Harper’s Bazaar doorbladeren. Enige verschil tussen die Vogue en Claire Shaeffer’s boeken is dat die laatsten een deur voor je openen om deze huzarenstukjes zelf te maken. Wellicht moet je eerst even beginnen met pannenlappen maken of een pyjamabroek, maar na een paar jaartjes oefening wil het vast wel lukken.

Claire Shaeffer & Chanel Couture

Wie Chanel-jasjes zegt in de zelfmaak-modewereld, zegt Claire Shaeffer. Omgekeerd ook. Claire Schaeffer is een Chanel-expert bij uitstek. Haar boeken: The Couture Cardigan Jacket, The Couture Skirt en Designer trims gaan specifiek over het fenomeen: Little french jacket.

Deze boeken staan vol met how-to instructies en inspiraties voor kleuren-combinaties, stoffenkeuze en de zeer specifieke sierranden en franjes van deze jasjes. Een mooiere ode aan Coco Chanel is bijna niet denkbaar. Bovengenoemde boeken werden dan ook in 2013 opnieuw uitgegeven, precies honderd jaar nadat Coco Chanel haar eerste winkel in Deauville opende.

Cadeautje of een ‘stille’ hint!

Mocht je een vriendin hebben die graag met naald en draad bezig is, dan zijn de boeken van deze bijzondere dame leuk om cadeau te geven. Misschien wordt de stille hint begrepen dat je enorm hoopt dat de betreffende crea bea even voor jou een DIY Chanel-jasje maakt.

Het woordje ‘even’ is hier overigens misplaatst. Van de Chanel-jasjes is bekend dat de ‘maaktijd‘ gemiddeld 80 uur is. En tel daar maar gerust een hoop lees-uren bij op, want je verliest al snel de tijd als je je vergaapt aan de wereld van de haute -couture door de ogen van Claire Schaeffer.

Meer inspiratie en lees-info: