Bloemen voor mijn dochter

In deze recensie van het boek ‘Bloemen voor mijn dochter’ neem ik je mee naar een verhaal dat zich afspeelt in de tweede wereldoorlog. We weten allemaal dat in de oorlog mensonterende dingen gebeurd zijn, na het lezen van deze roman besef je het nog meer.

Bloemen voor mijn dochter

De roman ‘Bloemen voor mijn dochter’ is een fascinerend verhaal over een vrouw die na een ziekenhuisopname weer thuis komt. Althans, ze zeggen tegen Caroline dat het haar eigen huis is. Maar Caroline herkent niets van haar huis. Door een ongeluk is ze haar geheugen kwijtgeraakt. Ze heeft geen idee meer wie ze is. Eenmaal thuis komen haar herinneringen langzaam terug.

Brieven uit de Tweede Wereldoorlog

Wanneer Caroline op zoek gaat naar herinneringen in het voor haar vreemde huis, vindt ze een doos met liefdesbrieven, geschreven in de Tweede Wereldoorlog door Celine. Vanaf dit punt word je als lezer mee terug genomen naar de tijd waarin de brieven geschreven zijn. Deze roman speelt zich daardoor in twee verschillende tijdperken af. En dat maakt je als lezer nieuwsgierig naar de overeenkomsten tussen de verhalen van Caroline en Celine.

Fascinerend verhaal over liefde

In het verhaal van beide hoofdpersonages staat de liefde centraal. Door de Tweede Wereldoorlog dreigt Celine de liefde van haar leven kwijt te raken. Ook maakt ze zich grote zorgen om haar vader en haar dochtertje. En dat blijkt terecht. Wanneer ze alles dreigt kwijt te raken, vindt ze de kracht om sterk te zijn en door te gaan. Met grote en ingrijpende gevolgen.

Ook voor Caroline is het vinden van de liefde niet vanzelfsprekend. Wanneer beetje bij beetje haar geheugen terugkomt weet ze niet meer wie ze wel of niet kan vertrouwen. Er speelt zich steeds een herinnering van een man en een kind in haar hoofd af. Maar ze kan dit niet plaatsen. En waarom heeft ze de liefdesbrieven van Celine in haar huis gevonden? En dan nog zoiets raars: het kinderkamertje in haar appartement is de enige ruimte in haar huis dat niet gerenoveerd is.

De antwoorden zijn dichtbij

Terwijl Caroline haar geheugen terugkomt, blijken de antwoorden op haar vragen over Celine dichtbij te zijn. Zelf moest ik echt even mijn koppie erbij houden om de ontknoping goed helder te hebben. In een paar pagina’s ontrafelt zich ineens het hele verhaal.

Deze roman van Sarah Jio laat je als lezer achter met een dubbel gevoel. Het verhaal van de liefde  raakt je. Maar ook de ellende en het verdriet wat een oorlog veroorzaakt laat je niet meer los. Na het dichtslaan van dit boek heb ik even een moment voor mij uit gestaard om alles te laten bezinken. En om dankbaar te zijn voor de vrede waarin we leven!

Meer boeken over de Tweede Wereldoorlog: