Het geheime kistje van Elle: een mustread

Als Janna helpt om het huis van haar overleden oma Elle leeg te halen, vindt ze een mysterieus kistje. Waarom heeft haar oma dit kistje in haar bezit?  Waar komt het vandaan en van wie is het geboortebewijs dat er in zit?

Een burgerlijk bestaan

In ‘Het geheime kistje van Elle’ maak je kennis met Janna. Haar gezapige, burgerlijke leventje wordt helemaal overhoop gegooid als haar man Rolf aangeeft te willen scheiden. Eerst denkt Janna nog dat het zo’n vaart niet zal lopen: Rolf is al eerder vertrokken en weer terug gekomen. Maar dan dringt het langzaam tot haar door dat het dit keer menens kan zijn.  Aangezien ze in hetzelfde bedrijf werken, vraagt haar baas Janna een paar weken vakantie te nemen. Tot Rolf naar een ander filiaal verplaatst kan worden. Janna is ineens vrij en om iets om handen te hebben, helpt ze haar moeder bij het opruimen van het huis van haar oma Elle, die kort daarvoor op hoge leeftijd overleden is.

Het geheime kistje van oma Elle

Tussen de spullen van haar oma vindt Janna een afgesleten kistje, met daarin een metalen ring, een davidsster en een vergeeld identiteitsbewijs in een onbekende taal, van een zekere Ella. Hoewel de naam redelijk overeenkomt met die van haar oma, klopt de geboortedatum niet. Ook de geboorteplaats klopt niet: haar oma is in Parijs geboren zijn, hier staat een plaats in Wit-Rusland op. Maar waarom zou haar oma dit geboortebewijs anders zo lang bewaard hebben?

Het geheime kistje van Elle
Welke rol het bos speelt in ‘Het geheime kistje van Elle’ Dat mag je zelf ontdekken tijdens het lezen!

Op zoektocht in Parijs en Wit-Rusland

Janna deelt haar verbazing over het gevonden kistje met haar vriendin Angel. Die meteen roept dat Janna op onderzoek uit moet gaan: ze heeft nu toch niets beters te doen. Na enig aarzelen besluit Janna dit te doen. Haar zoektocht begint in Parijs en leidt haar vervolgens naar Wit-Rusland. Op weg daar heen wordt Janna vergezeld door onderzoeksjournalist Nick, die via Angel op haar pad komt.

Twee tijdlijnen

Je leeft als lezer van ‘Het geheime kistje van Elle’ afwisselend mee met Janna en Elle. Het verschil tussen deze twee zou in het begin niet groter kunnen zijn. Waar Janna tevreden is met het comfort van haar huwelijk, vaste baan en ieder jaar dezelfde all-in vakantie, moet Elle letterlijk vechten voor haar leven. Janna is enigszins verwend en naïef, terwijl Elle met grote armoede te maken heeft en levenswijs is. Aline van Wijnen weet aan het eind van het boek deze twee vrouwen op een mooie manier met elkaar te verbinden.

Gebaseerd op ware gebeurtenissen

Het verhaal van Elle berust deels op de waarheid – alleen dat is al genoeg reden om dit hartverscheurende verhaal te lezen. Het laat je op een andere manier kennis maken met de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog. Misschien denk je nu ‘dat is me te zwaar’, maar door de mix met het luchtigere verhaal van Janna is er een mooie balans.  Daar komt nog bij dat Aline van Wijnen prachtig schrijft.

Mijn tip voor een druilerige herfstdag: blijf lekker lang in bed liggen om dit boek te lezen. Of kruip met een dekentje op de bank en doe hetzelfde. Je zult er geen spijt van krijgen!

Heb jij voor mij nog zo’n heerlijke leestip? Zeker nu de herfst er aan komt, ben ik altijd op zoek naar boeken om heerlijk in te verdwijnen.

Meer leestips voor gure herfstdagen