Wat maakt ons

‘Wat maakt ons’ is de debuutroman van Efrat Lupi, over het anders-zijn in een wereld waar dat vaak betekent: niet geaccepteerd worden. In het boek lees je het levensverhaal van hoofdpersoon Matilda. Soms chronologisch, soms met sprongen terug en vooruit. Soms verwarrend, misschien wel net zo verwarrend als het hoofd van Matilda. Maar altijd interessant en uitnodigend om verder te lezen.

Matilda

Ik was met mijn 1,65 meter en 55 kilo geen grote vrouw, maar wel een indrukwekkende vrouw, voor wie iedereen veel ontzag had. Als ik een kamer binnenliep, werd het stil en keek iedereen naar mij. En als ik praatte, praatte niemand anders.

Matilda is een intelligente en succesvolle vrouw, soms op het arrogante af. Wiskunde en natuurkunde begrijpt ze, maar de mensen om haar heen vindt ze ingewikkeld. Een relatie of huisje, boompje, beestje is niet aan haar besteedt. Na het overlijden van haar ouders, op jonge leeftijd, woont ze een tijdje bij haar oma, die haar niet begrijpt. Zodra het kan besluit Matilda om haar eigen appartement te kopen. Gedurende het verhaal komen verschillende relaties voorbij met interessante mannen, maar Matilda wil haar vrijheid niet opgeven. Alleen haar dochter Alice laat haar altijd thuis komen, maar ook voor haar geeft ze het reizen voor haar werk en het vrije bestaan niet op.

Achterflap en cover

Een vrouw moet de allerbelangrijkste puzzel van haar leven zien op te lossen, één waar haar leven van afhangt. Ze moet ontdekken wat maakt dat ze in een toestand gevangen zit waar ze niet uit kan breken en uitvinden hoe ze terug kan keren naar zichzelf.

Na het lezen van de achterflap was ik nieuwsgierig maar ook een beetje in de war. Wat kan ik verwachten van dit verhaal? Vooral de cover sprak me aan. De emotie spat van het vrouwengezicht, maar waarom ligt dat reddingsvest in het water? Het heeft zeker een reden, maar daar kom je pas later in het boek achter. Dit is absoluut een boek wat je helemaal uit moet lezen om er je mening over te vormen.

Ontroerend

Het vaste schema, de regels, het eten dat voor je werd klaargemaakt, niet hoeven schoonmaken of nadenken over wat je morgen gaat aantrekken, geen overvolle agenda of een telefoon die onophoudelijk geluiden maakt, ieder geluid een signaal van iets dat moet gebeuren. Het los kunnen laten van alles.

Het boek begint met een proloog, waar duidelijk wordt dat hoofdpersoon Matilda in een psychiatrische kliniek zit. Waarom is nog de vraag. Na de proloog begint Matilda met het vertellen van haar levensverhaal, aan de hand van alle mensen die een grote plek in haar leven hebben ingenomen. De hoofdstukken zijn dan ook naar deze personen vernoemd. Het maakt het boek overzichtelijk, en tegelijk soms verwarrend door de vele tijdwisselingen. Soms vroeg ik me af: waar gaat dit naartoe? Maar juist op een manier dat ik door wilde blijven lezen, benieuwd naar hoe het verder gaat. Matilda heeft een interessant leven geleid met aan het einde, toch nog redelijk onverwacht, een zeer aangrijpend slot.

Slot

Hij dacht aan mij, heel lang geleden, in de achtertuin van mijn ouderlijk huis. Zittend op de schommel, in de schaduw van de grote boom. Met ditzelfde boek in mijn hand. Hij wist nog hoe gelukkig ik er toen uitzag; hoe heerlijk ik het vond om te lezen.

Door het slot werd ik verrast. Van interessant en pakkend werd het verhaal ineens ontroerend. Het slot is absoluut het best geschreven deel van dit boek. Het maakt het verhaal helemaal af en het zet je aan het denken. Het voorafgaande verhaal heeft dit slot nodig, maar het slot heeft ook het voorafgaande verhaal nodig om compleet te zijn. Een perfecte balans.

‘Wat maakt ons’ is geen standaard verhaal, geen standaard boek. En juist daarom vind ik het best een sterke debuutroman. Ik ben benieuwd naar mogelijke volgende boeken van Efrat Lupi.

Meer boeken over ‘anders-zijn’: