De liefde van Stephanie

Eric de Boer, de schrijver van dit boek en de zoon van Stephanie, vertelt in ‘De liefde van Stephanie’ haar leven, hier en daar wat geromantiseerd. Het is de eerste roman van Eric de Boer.

Stephanie Schiotling

In ‘De liefde van Stephanie’ wordt het leven van Stephanie beschreven door haar eigen zoon Eric de Boer. Dit vanuit zijn ogen gezien. Stephanie heeft het niet echt makkelijk tijdens haar jeugd in Nederlands- Indië. Regelmatig krijgt ze van haar moeder een pak slaag, zonder dat ze weet waarvoor, en dat maakt haar angstig. Haar moeder laat haar deze sporen na gedurende haar hele leven. Ondanks haar harde jeugd kan Stephanie veel liefde geven aan haar kinderen en in haar werk als verpleegkundige.

Nieuw leven in Nederland

In de jaren ’50 mochten Nederlandse Indiërs kiezen voor een bestaan in Nederland. De familie Schiotling koos voor Nederland en arriveerde eind jaren ’50 in Nederland. Niet wetende wat hun te wachten stond, pakten ze al het werk aan wat mogelijk was. Stephanie koos voor een opleiding tot verpleegkundige, helaas gooide haar moeder wederom roet in het eten. Bij de bank meer zekerheid!

Ongewoon voor deze tijd, ging Stephanie ongehuwd op zichzelf wonen en raakt zwanger. Eric-De-Beric wordt geboren. Een schande en Stephanie wordt gekoppeld aan een weduwnaar. Eric-De-Beric krijgt zijn achternaam. Helaas vindt Stephanie erg weinig liefde bij deze man en ze wordt door hem verlaten. Het is tijd voor haar eigen leven. Er is immers zoveel liefde van Stephanie die zij kan geven.

Nederlands- Indië

Indonesië zit in het bloed van de familie Schiotling. Ze zijn er geboren en getogen. Ze leefden hun leven en proberen zich zo goed en kwaad als het kon in Nederland aan te passen. Kenmerkend zijn het harde werken en de Indische tongval. Je hoort het Stephanie zeggen en het wordt ook benoemd met vertalingen, achterin het boek. Als kleindochter van een Indische opa, zorgt dit bij mij voor een mooie blijk van herkenning en herinnering.

Schrijfstijl

Het boek heeft 143 bladzijdes en leest makkelijk weg. Indische zinnetjes en terugblikken in het begin van het boek, triggeren om verder te lezen. ‘De liefde van Stephanie’ is chronologisch geschreven en kent korte hoofdstukken. Eric de Boer heeft een fijne schrijfstijl, misschien door zijn ervaring als singer-songwriter? Ook Stephanie heeft persoonlijk een stukje geschreven.

Is ‘de liefde van Stephanie’ een aanrader?

Een mooi boek over een Indisch meisje. Veel herkenbare elementen wat leuk is om te lezen als je zelf van Indische afkomst bent. Echter geen boek voor het grote publiek. Wel een mooi naslagwerk voor vrienden en familie. Als de geschiedenis van Nederlands- Indië als leidraad was gebruikt en het leven van Stephanie erdoorheen had gelopen, vermoed ik dat het verhaal het grote publiek meer had aangesproken.

Meer familie-romans: