VPN is online privacy en veiligheid!

Het lijkt niet iets waar je je als recensent van boeken mee bezig moet houden: online veiligheid. Toch is niets minder waar. Ook als je boeken recenseert is het veilig houden van je apparaten ontzettend belangrijk. Je leest hier waarom dat zo is en je komt te weten hoe een VPN je kan helpen je online aanwezigheid veiliger te maken.

Boek recenseren: geen lekken

Als je een boek recenseert dat nog niet op de markt is, kan dat betekenen dat je beschikt over gevoelige informatie, zeker als je op je computer gegevens over dat boek opslaat en helemaal als je het boek als e-book hebt ontvangen. Het lekken van een boek waarover niks mag uitkomen voor de release is vaak verbonden aan allerlei contracten die moeten voorkomen dat ook maar iets van het boek lekt. Rondom de memoires van Prince Harry waren bijvoorbeeld ontzettend veel maatregelen ingesteld. Toch lekte het boek omdat een Spaanse boekhandel het al in de winkel zette voor de datum van uitbrengen.

Zo helpt een VPN je gegevens te beschermen

Het lekken van zulke gegevens over een boek kan enorme gevolgen hebben. Het betekent dat je, ook al recensent die een boek eerder te lezen krijgt, je apparaten goed moet beveiligen om te voorkomen dat iemand de gegevens kan stelen om super nieuwsgierige mensen al van informatie te voorzien.

Een VPN kan je hierbij helpen. Met een VPN server zorg je er namelijk voor dat het voor hackers moeilijker wordt om in te breken in je netwerk. Dat komt doordat je met een VPN je netwerkgegevens omleidt naar een ander IP-adres. Op die manier wordt het moeilijker voor hackers om in te breken in je apparaten via je netwerk.

Hackers kunnen je als recensent ook bedreigen met zoiets als ransomware. Dat betekent dat ze inbreken in je systeem om gegevens te stelen. Om de gegevens terug te krijgen, zoals gegevens over een nieuw boek dat je beoordeelt, vragen ze je losgeld te betalen. Dit overkomt bedrijven steeds vaker, maar ook jij kan er als gewone ‘burger’ mee te maken krijgen.

VPN’s ook belangrijk op openbare plaatsen

Een VPN kan je dus helpen je gegevens beter te beschermen tegen zulke hackers. Daarnaast zijn ook middelen als een virusscanner en het regelmatig updaten van al je apparaten ontzettend belangrijk om hackers buiten de deur te houden. Toch hebben VPN’s nog een belangrijke extra handigheid die het noodzakelijk maakt om te downloaden op je apparaten, waaronder je laptop. Als je als recensent besluit te werken in een koffiezaakje waar je inlogt op het netwerk van het cafeetje, is het van extreem groot belang om je VPN aan te zetten.

Met name op zulke openbare plaatsen liggen kapers op de loer om je gegevens te stellen. Zonder wachtwoord is je wifi-verbinding een vrije weg voor hackers. In een cafeetje schakel je daarom nooit zomaar het openbare internet aan op je apparaten.

Hacken kan iedereen overkomen, maar bedrijven of zelfstandigen die belangrijke gegevens op hun apparaten hebben opgeslagen zijn sneller slachtoffer. Als je werkt aan een boek waar een geheimhoudingsplicht voor geldt, is het dus extra belangrijk dat je bijvoorbeeld met een VPN of andere software je apparaten beschermt tegen kwaadwillenden die je gegevens willen stelen.

Gast-recencies zijn altijd welkom, lees meer hierover: