The great British Sewing Bee; Sustainable Style

‘The Great British Sewing Bee’ – Sustainable Style – is een pakket van 1,5 kilo, verpakt in een kartonnen doos. Hierin zit het boek en een stapel radarbladen waarop de naaipatronen staan. Een boek? Ik zou meer denken: een groot cadeau voor jezelf of een ander.

De populaire BBC prime-time serie

Heb je de tv-serie ‘The great Britisch Sewing Bee’ ooit gezien? Het is in Engeland net zo populair als ‘Heel Holland Bakt’ in Nederland. Zelfs als je helemaal geen naaimachine hebt, is het programma erg leuk om te zien. Net zoals je bijvoorbeeld nog nooit een taart hebt gebakken, maar zit te smullen van de creaties van de kandidaten in Heel Holland Bakt…

De serie heeft dezelfde formule: kandidaten strijden op een sportieve manier om de eer om de beste hobby-naaister te zijn. De jury bestaat uit bekende mensen in de designer- en modewereld en zij beoordelen de opdrachten met constructieve opmerkingen. Het programma is voor crea-bea’s héél inspirerend en biedt veel tips, tricks en ideeën.

Het boek ‘The great British Sewing Bee’- Sustainable Style

Het boek is een naslagwerk van heb-ik-jou-daar. Het is het begeleidende boek bij de zesde serie van de BBC-show maar je kunt het boek ook op zichzelf zien. Het boek is geschikt voor ervaren naaisters, maar ook voor de absolute beginner. Alles komt aan bod: van onderhoud van de naaimachine, stoffenkennis, hoe je kleding-op-maat maakt, hoe je de naaipatronen overneemt van het radarblad en vele tips & tricks.

Sustainable Style

Dit boek heeft speciaal als thema: Sustainable Style, oftewel duurzaamheid. Dit is te merken aan de informatie over duurzame stoffen, hoe je zo duurzaam mogelijk zelf kleding kunt maken en welke fournituren het minst belastend zijn voor het milieu. Daarnaast zijn de naaipatronen specifiek voor dit doel: wat kun je allemaal maken van restanten stof en hoe kun je kleding recyclen en up-cyclen. Ook zijn er tips hoe je zelf jouw kleding kunt repareren in plaats van weggooien. Zero Waste!

Leuke naai-projecten

Het boek biedt 27 naaiprojecten die in detail worden uitgewerkt. De tekeningen en schema’s zijn zeer duidelijk en net zo prettig voor een beginnende naaister als voor een ervaren naaister, zoals in het boek: Naaien Scandinavische stijl. De kledingmaten variëren van 8 tot 22, dit wil zeggen: van XS tot en met XL.

Voorbeelden:

• Midi-overslag rok
  • Blouse met strik
  • Recycle Denim Keukenschort
  • Zomerse jurk
  • Jumpsuit
  • Recycle: kledinghoes
  • Halter-jurk
  • Up-cycle: van tafelkleed tot jurk
  • Linnen blazer voor hem
  • en vele meer…
Meer over mode, naaien als hobby en naaipatronen: Sewingchanelstyle.com

Creatieve avonden?

‘The great British Sewing Bee’ is een erg leuk cadeau voor jezelf of voor een ander. Misschien is er helemaal geen verjaardag in het vooruitzicht… Laten we het er dan maar houden dat dit boek een perfect cadeau is om de lockdown en de avondklok-avonden door te komen. Het boek zal een grote inspiratie zijn en het is erg leuk om creatief mee bezig te zijn. Of om jezelf een hele nieuwe hobby aan te leren!

Meer boek recensies over creatieve hobby’s: