Naaien Scandinavische stijl

Naaien Scandinavische stijl’ is een boek geschreven door de Finse zusjes Saara en Laura Huhta. Zij hebben het Finse naaipatronen label ‘Named‘ opgericht en timmeren flink aan de weg. Named levert twee collecties per jaar en stimuleert mensen zelf kleding te maken. Dit doen zij overtuigend en met passie & (Scandinavische) stijl.

The aim of the collections is to bring a new perspective to making one’s own clothes and to support ethical and ecological consuming in contrast to a clothing industry focused on fast fashion.

Made in Scandinavië!

Bij Boekrecensiesblog houden wij van Scandinavische series en thrillers, Hygge en ‘een opgeruimd gezin’. Ik (Marga) hou niet alleen van lezen en schrijven maar mijn naaimachine maakt ook al jaren overuren. En dus is een boek over ‘Naaien Scandinavische stijl’ een boek om te lezen en vooral uit te proberen.

Alles voor de beginner

Het boek is geschreven voor de beginnende naaister. Het boek is opgedeeld in een inleiding, projecten en extra info. De inleiding bevat twintig pagina’s basisinformatie die je moet weten voordat je aan de slag gaat. Alles wordt duidelijk uitgelegd en onderbouwd met prima tekeningen en mooie foto’s. Hierna volgende de projecten: tien naaipatronen in detail uitgelegd met instructies en foto’s. In de extra informatie lees je hoe je een naaipatroon kan aanpassen, is er een verklarende woordenlijst en extra informatie over leveranciers en webshops.

Mooie, eenvoudige naaipatronen

De naaipatronen staan op losse bladen die achter in een envelop in het boek zijn toegevoegd. De radarbladen zijn redelijk overzichtelijk maar zullen voor de absolute beginner toch wel even een puzzel zijn. Indien je stap-voor-stap de aanwijzingen volgt, dan moet het zeker lukken.

Naaipatroon 4: ‘Utu’ overgooier, Links: zelfgemaakt.

Een ware workshop!

Opvallend aan dit boek is de opbouw van naaitechnieken die je onder de knie zal krijgen. De naaipatronen beginnen met een eenvoudige tas tot en met een wollen jas die toch echt wel veel naai-ervaring vereist. Per naaipatroon worden de naaitechnieken uitgelegd en zul je zien dat je alweer zin hebt om aan het volgende project te beginnen. De instructies zijn per patroon in ongeveer 10-15 pagina’s uitgewerkt en bieden ook variaties om het patroon uit te breiden.

Naaien in Scandinavische stijl is stijlvol

De kracht van dit boek en de naaipatronen ligt in de mooie eenvoud die visueel heel aantrekkelijk wordt gepresenteerd. De meeste naaimagazines knallen je vaak tegemoet veel naaipatronen, stijlen en vaak lijkt de kleding niet bepaald eenvoudig om te maken. Dit boek straalt rust, eenvoud en minimalisme uit. Dé stijl van Scandinavië. Als je de naaipatronen ziet, dan denk je meteen: dit gaat mij lukken! De kleding kan je bovendien zelf naar jouw eigen smaak aanpassen door bijvoorbeeld een geprinte stof te kiezen in plaats van een uni stof, of door variaties aan te brengen qua versiering en stijl.

Naaipatroon 1: de tas ‘Nummi’ , beiden tassen zelf gemaakt.

Om de naaipatronen uit te proberen heb ik de tas ‘Nummi’ in twee variaties gemaakt en de overgooier ‘Utu’. Meer hierover op website voor de naaiwereld: Sewing Chanel-Style.

Het boek is een absolute aanrader voor een vriend of vriendin die graag creatief bezig is. Het boek lijkt niet goedkoop, maar als je de naaipatronen los zou kopen, ben je het driedubbele kwijt. Zo en nu weer verder in een razend spannende Scandinavische thriller….

Nog meer inspiratie uit Scandinavië:

2 Responses to “Naaien Scandinavische stijl

• Het boek ‘Naaien Scandinavische Stijl’ is inderdaad een zeer mooi en uitgebreid boek. Ideaal voor beginnende naaisters, maar ook de gevorderde naaister kan uit dit boek nieuwe naaipatronen halen. De naaipatronen zijn net iets anders dan de ‘standaard’ naaipatronen die in Nederland gebruikelijk zijn. Ze hebben een net iets andere snit, een split of een knoop. Al met al raad ik deze patronen aan voor naaisters die net iets anders willen en stijlvol gekleed willen gaan.