‘The maker’s atelier’ is stijlvol en ‘easy peasy’

‘The Maker’s Atelier, The Essential Collection: Sewing with Style’ is een Engelstalig boek van Frances Tobin. Dit is een flink boek (1 kilo) van 21 x 15 cm en bevat prachtige stijlvolle foto’s en duidelijke teksten. Het boek is voor de helft een envelop waarin acht naaipatronen zitten (op een paar radarbladen). Het boek sluit er overheen met een magneetstrip.

The maker’s atelier

De subtitel: ‘Sewing with Style’ is wat ons betreft een goede samenvatting.  Het boek richt zich duidelijk op de vrouw die er graag minimalistisch maar stijlvol uitziet, zonder al te veel toeters en bellen. De naaipatronen zijn eenvoudig om te maken. Zelfs met de kleuren is rekening gehouden: alles past perfect bij elkaar en we zien voornamelijk aardtinten, bruin, donkerblauw, bordeauxrood, goud en veel warme tinten beige.  Stijlvolle, warme kleuren die goed passen bij vrouwen van middelbare leeftijd. Of je nu al grijs haar hebt of dat het nog blond of bruin is; deze kleuren zijn altijd goed.

Eerlijke naaipatronen, eerlijke vormen

Dit boek is niet alleen gericht op vrouwen van alle leeftijden, maar ook op vrouwen in alle vormen. Van maatje S tot en met XL, de kleding zal goed staan. Er zijn genoeg vrouwen die niet van winkelen houden of zelden vinden wat hun mooi staat en wat ook prettig zit.  Dit boek is een goede redenen om zelf achter de naaimachine te duiken. De meeste patronen zijn tijdloos en klassiek, zoals de pencil rok, de cigarette pants, de jas en de bloesjes. Als je mooie (mode) stoffen vindt om deze kledingstukken te maken, dan zit je altijd goed. De naaipatronen zijn bewust niet ‘trendy’ of extreem qua vorm.

The makers atelier’ voor beginners

De naaipatronen zijn geschikt voor absolute beginners.  De instructies zijn duidelijk en worden ondersteund door eenvoudige tekeningen die minimale informatie bevatten waardoor ze goed ‘to-the-point  zijn en de beginner niet met vraagtekens achterlaten.  Ook is de volgorde duidelijk, stap-voor-stap en geen stappen in het voorruit.

De radarbladen zijn rustig voor het oog en ideaal voor beginners.  Duizelt het je voor je ogen als je een radarblad ziet van een naaimagazine? Dit boek zal een mooi opstapje zijn om te wennen aan patroondelen en om gevoel te krijgen hoe je met naaipatronen moet omgaan.

Variaties op een thema

Per patroon worden stoffen geadviseerd en is er variatie qua stof (van eenvoudige garbadine tot en met metallic lederlook) en uitbreiding van het naaipatroon. Als je de naaipatronen onder de knieën hebt, kun je eindeloos variëren met stof en ‘advanced options’ uit proberen. Daarnaast kun je de kledingstukken zelf eindeloos varieëren.  Het bloesje past zowel op de pencil-skirt als op de cigarette pants en de jas past bij alles. In feite zijn deze acht  naaipatronen een perfecte basis voor een gehele garderobe.

Een leukertje is vooral de tas. Deze wordt ‘book’ bag genoemd omdat ie groot genoeg is voor de boodschappen of een stapeltje boeken

Een leuke tip voor de feestdagen: Maak eens een ‘book’ bag voor een familie-lid, vriend of vriendin
. Zo’n tas is altijd handig en als je deze dan ook nog eens van suède maakt of van een lederlook stof, dan zal het een schot in de roos zijn!