Percy Jackson and the Olympians

Goden en halfgoden, saters en furiën, centauren en gewone stervelingen: ze komen allemaal voor in het spannende, avontuurlijke en ook af en toe humoristische jeugdboek ‘Percy Jackson and the Olympians – De bliksemdief’.

Succesvol als bioscoopfilm en een grote hit als tv-serie op Disney heeft het boek al een grote schare fans opgeleverd. Rick Riordan schreef dit lekker weglezende deel uit een fantasyreeks die bij jong en oud in de smaak valt.

Recensie Percy Jackson and the olympians De bliksemdief

De bliksemdief

Percy Jackson heeft het niet makkelijk. Vanwege zijn ADHD en dyslexie is hij een ‘probleemgeval’. Ieder jaar start hij op een nieuwe school en telkens houdt hij het er niet langer dan een jaar vol totdat hij er weer vanaf gestuurd wordt.

Maar dit jaar loopt het allemaal een beetje anders wanneer Percy erachter komt dat zijn vader een van de Griekse goden is. Die wetenschap verklaart waarom Percy zo moeilijk uit de voeten kan met het schoolsysteem. Maar het halfgod zijn heeft nogal wat consequenties. Zo wordt hij opgejaagd door allerlei monsters die hem het leven zuur willen maken. Maar hij krijgt ook een bijzondere opdracht. Hij moet de bliksemschicht van Zeus terug zien te halen uit de onderwereld. Bijgestaan door zijn vrienden Grover en Annabeth – die ook een god als vader heeft -moeten ze monsters verslaan en een oorlog zien te voorkomen. Als ze het er tenminste levend vanaf brengen.

Mix van klassiek en modern

‘De bliksemdief’ is vooral een erg avontuurlijk boek. In een hoog tempo volgen de verschillende uitdagingen en confrontaties met mythologische wezens elkaar op. Daardoor leest het boek als een trein en wordt als snel duidelijk dat de oude goden ook vandaag de dag nog gewoon aanwezig zijn. Een leuk gegeven dat bovendien een onuitputtelijke bron van avonturen en verhalen is. Niet verwonderlijk dus dat er nogal wat boeken over Percy en de Griekse helden geschreven zijn.

Griekse godenwereld

Behalve avontuurlijk is ‘De bliksemdief’ toch ook wel leerzaam in de zin dat het een hele groep lezers kennis laat maken met de wereld van Griekse goden en legendes. Zo maken in dit deel bijvoorbeeld Medusa, Hades, Ares en Zeus hun opwachting. Net als een aantal mythische wezens zoals centauren of de minotaurus. En dan zijn er nog de vele kinderen die de goden bij gewone stervelingen verwekt hebben. Rick Riordan laat deze karakters uit de klassieke mythologie optreden in een moderne Amerikaanse omgeving en laat daarmee zien dat deze wereld allesbehalve saai en doods is.

Schrijfstijl

Riordan heeft een zeer moderne schrijfstijl. Hij laat de hoofdpersoon zich tot de lezer richten, waardoor die natuurlijk meteen het verhaal in getrokken wordt. Daarnaast past hij ook de nodige humor en zelfspot toe. Daardoor is het verhaal lekker luchtig. En door het hoge tempo krijgt de lezer geen kans om af te haken.

‘De bliksemdief’ is een boek voor de liefhebbers van fantasy en avontuur. Vanaf een jaar of 11, maar ook zeker geschikt voor fans van YA-fantasy.

Meer jeugdboeken over de klassieke oudheid of godenwereld:

De paarden van Olympus