Storm en de voetbalgoden – Jan Birck

Een fraai kinderboek over Vikingen en voetbalgoden

Het mooie aan kinderboeken is vaak dat alles kan. Er is niet snel iets te gek. Goden die onderuithangend op de bank genieten van een potje voetbal, heetgebakerde Vikingen die elkaar om het minste of geringste de kop willen inslaan en een dapper kereltje dat uitvindt dat je – in geval van ruzie –  beter tegen een balletje aan kunt trappen, dan met elkaar op de vuist te gaan.

In ‘Storm en de voetbalgoden’ mixt Jan Birck maffe personages, spannende gebeurtenissen en een flinke dosis humor door elkaar. Resultaat: een heerlijk humoristisch kinderboek vol prachtige illustraties.

Sportiviteit en fair play

‘Storm en de voetbalgoden’ is het vervolg op ‘Storm en de uitvinding van het voetbal, waarin de jonge slaaf Storm – de titel zegt het al – het voetbal heeft uitgevonden. De altijd ruziënde inwoners van het dorp Reydarfjordurthoft vechten voortaan alleen nog tegen elkaar op de grasmat en gaan elkaar niet meer fysiek te lijf.  Dit tweede deel begint met de returnwedstijd tussen Reydarfjordurthofthier (rood-wit) en Reydarfjordurthoftdaar (geel-zwart). De eerste wedstijd was gewonnen door de rood-witten, maar nu wint geel-zwart. Het staat nu dus gelijk.

Vikingproeven zijn niet voor watjes

Storm wil graag aan zijn slavenleven ontsnappen, maar moet daarvoor eerst een echte Viking worden. Tijdens de Vikingproeven wordt hij getest op verschillende onderdelen, waaronder moed, doorzettingsvermogen en geluk. Helaas lukt het hem niet om alle de proeven te halen. Tot overmaat van ramp blijkt ook dat zijn stille liefde Vigdis, de dochter van het rivaliserende dorpshoofd, hem als slaaf geen blik waardig keurt.

Hemelse supporters

Maar dan krijgt hij van de sjamaan het advies om de hulp van de goden in te roepen. Die blijken namelijk grote voetbalfans te zijn. Hoog in de hemel volgen Thor en Odin de wedstrijden op een groot scherm, terwijl de schikgodinnen vanachter de voetbaltafel het verloop van de wedstrijd bepalen. Storm krijgt van de goden de opdracht nog veel meer voetbalwedstrijden te organiseren. In ruil daarvoor zullen zij hem een handje helpen om een stoere Viking te worden en bovendien het hart van Vigdis te winnen.

Een hilarische pot voetbal

Wanneer Vigdis ontvoerd wordt door de rivalen uit het nabijgelegen dorp Ulverborg, krijgt Storm de kans om zijn taak te volbrengen. Hij daagt de Ulverborgers uit voor een voetbalwedstrijd, met als inzet de vrijheid van Vigdis. Wat volgt is een hilarische wedstrijd waarbij veel meer op het spel staat dan de winst alleen.

Tongbrekers en alliteraties

Jan Birck heeft er vast en zeker veel plezier in gehad toen hij het boek schreef. Hij trekt met genoegen een blik met typisch Scandinavische namen open, die hij vervolgens in rap tempo over de lezers uitstort. Om het nog wat smeuïger te maken verzint hij voor zijn personages ook graag allerlei bijnamen, zoals Harold Holtand, Snorrie de Schooier en Leif, die gewoon alleen Leif heet. Dit soort woordspelingen zie je ook bij de plaatsnamen.

Wanneer je het boek voorleest, struikel je regelmatig over tongbrekers als Reydarfjodurthoft, of – om het nog wat ingewikkelder te maken – de rivaliserende dorpshelften Reydarfjordurthofthier en Reydarfjordurthoftdaar. Probeer dat maar eens een paar keer achter elkaar foutloos uit te spreken (of op te schrijven)! Wie nog niet gegrepen was door de humor in het verhaal zelf, krijgt van dit gestuntel bij het voorlezen alsnog de slappe lach.

Meesterverteller en -illustrator

Auteur Jan Birck heeft met zijn humoristische taalgebruik een heerlijk kinderboek geschreven. De situaties zijn dolkomisch, de personages erg grappig en de gebeurtenissen erg geestig. Die humor zie je ook terug in de illustraties, die ook van de hand van Jan Birck zijn. Zo tekent hij de machtige goden als onderuitgezakte kerels die snackend met een bak popcorn op de bank naar het voetbal kijken. Op vrijwel elke pagina is wel een prachtige tekening te zien. Ze verfraaien niet alleen de tekst, maar ondersteunen het verhaal ook erg goed. Daardoor is het boek ook heel erg geschikt om voor te lezen.

Nog meer Storm

‘Storm en de voetbalgoden’ is een echte aanrader, niet alleen voor kinderen die van voetbal houden. Het is een geestig en onderhoudend boek en de mooie vormgeving zorgt er ook nog eens voor dat je al gauw fan bent.

Gelukkig is er ook een derde deel op komst. ‘Storm und der grosse fussbalsturm’ zal komend voorjaar eerst op de Duitse markt verschijnen. Hopelijk ligt het daarna ook snel in de Nederlandse boekhandels.

Leeftijdsindicatie: vanaf 8 jaar