Loch Ness en 100 andere mysteries

Als er iets is dat tot de verbeelding spreekt, dan zijn het wel onopgeloste mysteries. Wie kent ze niet: de legendes rond de yeti, ufo-waarnemingen en verhalen over mysterieuze verdwijningen of al dan niet bestaande monsters.  In ‘Het monster van Loch Ness en meer dan 100 andere mysteries’ verzamelde Tom Adams talloze beroemde en ook minder bekende onverklaarbare gebeurtenissen, natuurverschijnselen en legendes van over de hele wereld. Hij bracht ze bij elkaar in een razend interessant boek. Illustrator Yas Imamura maakte er een prachtig vormgegeven geheel van. Zowel qua vorm als inhoud is het boek een aanrader voor jong en oud.

Recensie Het monster van loch ness en meer dan 100 andere mysteries

Bekende en onbekende verhalen

Het monster van Loch Ness’ is een heerlijk boek om in te snuffelen. Binnen de kortste keren ben je in de ban van de geheimzinnige verhalen en legendes. Sommige zijn al bekend, zoals die van de Vliegende Hollander, maar ook een heleboel niet. Zo is er ook een verhaal over de Mary Celeste, een schip dat zonder bemanning ronddobberde op zee. Wat er gebeurd is? Niemand die het weet. En dat is precies waar het bij dit soort verhalen om draait. Er duiken allerlei theorieën op, die in de loop van de tijd een eigen leven gaan leiden. En voilà:  een legende of spookverhaal is geboren.

Wel of niet opgelost

In het boek wordt niet alleen het verhaal verteld, maar worden ook mogelijke verklaringen gezocht. Natuurverschijnselen als het noorderlicht kunnen dankzij de wetenschap uitgelegd worden. Vroeger dacht men dat het natuurverschijnsel een brug naar andere werelden vormde. Tegenwoordig weten we dat het te maken heeft met geladen deeltjes afkomstig van de zon die met moleculen uit onze atmosfeer botsen.  Is de lol er daarmee vanaf? Nee, want er blijven genoeg mysteries over waar (nog) geen verklaring voor gevonden is.

Oude en nieuwe mysteries

Je zou denken dat de meeste mysteries hun oorsprong vinden in een tijd dat de wetenschap veel nog niet kon verklaren. Maar ook in onze moderne tijd ontstaan nieuwe verhalen. Wat te denken van ufo-waarnemingen of de graancirkels?

Full-colour illustraties van Yas  Imamura

Mooi jasje

Alsof de verhalen op zichzelf al niet boeiend genoeg zijn, hebben ze van dit boek echt een juweeltje gemaakt. Alle pagina’s zijn in full-colour illustraties van Yas Imamura. Haar illustraties zijn beeldend en illustratiever dan dat je bijvoorbeeld wazige foto’s van ufo’s, Nessie of Big-Foot zou gebruiken. Tot slot is ook aan de cover is veel aandacht besteed. Er is een uitsnede in de voorkant aangebracht. Daardoor krijg je letterlijk en figuurlijk een doorkijkje naar één van de mysterieuze wezens die op de titelpagina afgebeeld staat.

Intrigerend onderwerp

De kracht van het boek zit dus in de vormgeving, maar ook in het onderwerp zelf. Want mysteries zijn van alle tijden. En mysteries blijven altijd boeien. Zelfs als ze ontkracht of opgelost zijn. Er rest altijd een spoortje twijfel. Het onderwerp blijft intrigerend. En daarmee is het boek voor jong ( vanaf een jaar of 7 ) en oud.

En om nog even terug te komen op het mysterie rond het monster van Loch Ness:  Bestaat ze nu wel of niet? Voor haar bestaan is nooit afdoende bewijs geleverd. Maar ook niet dat het allemaal verzonnen zou zijn…

Meer boeken voor jonge ontdekkers en wetenschappers: