Liefde in roerige tijden: Maggie’s strijd

Karin Hovers tweede boek ‘Maggie’s strijd’ speelt in Ierland, in de tijd dat de Ierse Republiek wordt uitgeroepen tijdens de Paasopstand. Een meeslepend verhaal over een niet alledaagse liefde, tegen de achtergrond van de onafhankelijkheidsstrijd van de Ieren.

Cover Maggie'sstrijd

Margreet vertrekt in de Eerste Wereldoorlog naar het front

Margreet van den Dungen groeit samen met haar zus op in Den Bosch, in een niet onbemiddeld gezin. Samen met haar moeder bezoekt ze regelmatig de armen in de stad. Als haar moeder overlijdt, wordt haar vader heel streng voor Margreet en haar zus. Het enige dat hij nog wil is dat ze trouwen met een goede partij. Margreet krijgt het voor elkaar dat ze toch de opleiding tot verpleegster mag doen. Om te ontkomen aan een huwelijk en het bijbehorende leven als dame van stand, besluit Margreet naar het front te gaan. Ze komt eerst terecht in de loopgraven in Frankrijk, maar als de arts ter plekke merkt hoe jong ze is en hoe zwaar het werken valt, zorgt hij ervoor dat ze op een iets rustiger plek in Arras. Daar ontmoet ze de Ierse Antony Shackleton, die gewond is geraakt. Margreet verpleegt hem en ze worden verliefd.

De Ierse opstand: Margreet wordt Maggie

Als Margreet eenmaal met Antony in Ierland is, krijgt hij steeds minder aandacht voor haar. Hij gaat op in het bedrijf van zijn vader, een ouderwetse man die vindt dat Engeland de controle over Ierland moet houden. Ook Antony heeft deze mening. Margreet trekt ondertussen vooral op met zijn zus, die veel contacten heeft met de Ierse rebellen via The Abbey Theatre. Langzaam maar zeker krijgt Margreet meer inzicht in de wensen van de rebellen en veranderen haar gedachtes. Dan ontmoet ze Sean Fitzpatrick; een van de rebellen. Hij laat haar zijn Ierland zien en Margreet trekt meer en meer naar hem toe. Maar als ze voor hem kiest, kiest ze voor een leven dat in het teken staat van gevaar. Dan breekt de Paasopstand uit – na die avond zal het leven van de Ieren nooit meer hetzelfde zijn en dat van Margreet al helemaal niet. Om dat te markeren, verandert ze niet veel later haar naam in Maggie.

Maggie's strijd speelt in het prachtige Ierland

‘Maggie’s strijd’ geeft inzicht in het leven van de Ieren

Over het verhaal wil ik verder niets vertellen – dan geef ik snel iets weg dat je vooral zelf moet lezen. De titel van het boek verraadt al dat het leven van Maggie niet makkelijk is. Maar wat haar allemaal precies overkomt, dat zou ik vooral zelf gaan lezen. Karin Hover heeft zich goed ingelezen in de geschiedenis van de Ieren. Ze laat op een mooie manier zien hoe eigenlijk iedere Ier te maken krijgt met de onafhankelijkheidsstrijd. Zo krijg je inzicht in hoe het leven in Ierland geweest moet zijn. Voor mij was het nieuw dat voor de Paasopstand veel Ieren eigenlijk helemaal niet blij waren met de gedachtes van de rebellen. Hover laat goed zien hoe de mening van mensen langzaam maar zeker verandert door de tijd. Je leest het verhaal van Maggie vanuit haar dagboeken, die gevonden zijn door Evi in het oude huis van Maggie. Af en toe wordt de verhaallijn onderbroken en merk je dat ook Evi verwonderd is over wat er allemaal in Ierland is gebeurt. Dit gebeurt niet heel vaak – wat ik fijn vond, want zo blijft de vaart in het verhaal.

Deel van een trilogie

‘Maggie’s strijd’ is deel twee van een trilogie.* Het eerste deel is ‘Shamrocks en regenbogen’, een feelgood waarin Evi de hoofdrol speelt en die ook uit Nederland komt. Zo kan Evi de dagboeken van Maggie lezen en vertalen; die zijn in het Nederlands geschreven. Ik heb zelf het eerste deel niet gelezen; je mist geen informatie. Deel drie van het verhaal wordt op dit moment door Karin Hover geschreven en zal ook een historische roman zijn. Ik kijk er al naar uit om deze te gaan lezen!

* In het interview dat Karin en ik hadden, verklapte ze al dat er mogelijk nog een vierde boek komt. Meer over Karins plannen lees je eerdaags in het interview hier op het blog!

Meer historische romans