Historische voetreis in ‘Kom Atir kom’

Nadat de pasja van Egypte een giraffe schenkt aan de Franse koning, volgt een indrukwekkend verhaal. Niet alleen treden we in de voetsporen van de eerste giraffe in Frankrijk, maar zien we ook een bijzondere vriendschap ontstaan tussen zoöloog Saint-Hilaire en dierenverzorger Atir. De historische roman ‘Kom Atir kom’ van Agnita de Ranitz is een bijzonder mooi boek.

De reis voor Atir, hoofdverzorger Hassan en giraffe Zarafa begint al iets eerder in Alexandrië vanwaar ze naar Marseille vertrekken. Atir kan niet wachten om Zarafa naar Parijs te brengen, hij geniet met volle teugen van dit nieuwe avontuur. Saint-Hilaire daarentegen is ouder en slechter ter been, zal hij de reis volhouden? Op 20 mei 1827 vertrekt de stoet eindelijk vanuit Marseille. In totaal zal ze 880 kilometer lopen in 42 dagen. Saint-Hilaire wil eigenlijk niet dat Atir, de zwarte slaaf zoals Hassan hem nog steeds noemt, meegaat. Ze kunnen dit wel aan zonder hem. Toch verandert langzaam zijn mening over de jonge Atir: hij is anders dan Saint-Hilaire in eerste instantie had gedacht en blijkt open te staan voor alles: de natuur om zich heen en ook de Franse taal.

Unieke vriendschap

Zarafa zelf blijft vrolijk doorlopen en eet af en toe de bladeren die ze tegenkomt. Ze doet het beter dan verwacht en dat zonder al te veel slaap. Het is duidelijk dat Atir haar goed verzorgt en Saint-Hilaire komt dus steeds vaker naar hem toe. De oude zoöloog vertrouwt Atir en staat zelf ook meer open. Een unieke vriendschap ontstaat en dit is mooi om te lezen. Maar zal de vriendschap blijven bestaan als deze op de proef wordt gesteld?

Twee verschillende kanten

Het verhaal ontwikkelt zich langzaam en elke dag/stad wordt beschreven, één keer door de ogen van Saint-Hilaire en één keer vanuit Atirs kant. ‘Een verhaal kent twee kanten’ en dit wordt dus goed verwoord in ‘Kom Atir kom’. Voor sommige lezers kan dit misschien het ritme uit het verhaal halen. Persoonlijk vond ik het mooi gedaan om zo beide personages beter te leren kennen en hun beweegreden te begrijpen.

Voetreis met de auto

Zelf heeft de schrijfster de route (met de auto dan) ook gevolgd en dit merken we aan alle details in het boek. Voorin bevindt zich een kaart met de reis en achterin staan de noten voor iedereen die echt alle details wil weten. ‘Kom Atir kom’ is een goed geschreven roman die ons meeneemt op een avontuurlijke (voet)reis en ons laat zien dat vriendschap overal kan ontstaan, zolang je er open voor staat.

Meer romans met dieren in de hoofd-/bijrol: