Keerpunt: drie vrouwen en een man

In ‘Keerpunt’ van Anne van Zwieten leef je mee met drie krachtige vrouwen, wiens levens met elkaar verbonden blijken door een man.

Niets is wat het lijkt

In ‘Keerpunt’ moeten hoofdpersonen Babette, Carla en Juliette alle drie onder ogen zien dat hun leven er niet uitziet zoals ze hadden gehoopt. Babette is gescheiden en maakt zich zorgen om haar autistische zoon en hoe ze voor hem moet zorgen. Juliette heeft een mooie baan als orthopedagoog, maar worstelt met haar eigen verleden. Carla lijkt alles te hebben: een fijne man met een goede baan en genoeg vrijheid, maar wil ze dat eigenlijk wel?

Een weekend naar Milaan zorgt voor een keerpunt

De dames leren elkaar kennen in de praktijk van Juliette. Het klikt en Babette en Juliette gaan samen een weekend naar Milaan. Dit wordt geboekt door Carla, die op een reisbureau werkt. Als ze terugkomen en Carla willen bedanken voor de goede keuze die ze heeft gemaakt, treffen ze haar niet op het reisbureau. Ze besluiten haar thuis de gekochte bloemen te gaan overhandigen en dat zorgt voor alle drie voor een keerpunt. Want een man blijkt in alle drie hun levens een belangrijke rol te spelen. Dit dwingt hen alle drie tot het maken van keuzes, zodat ze verder kunnen.

Keerpunt speelt in Leiden
Een van de mooiste doorkijkjes in Leiden als je het mij vraagt. Misschien wil jij na het lezen van Keerpunt ook naar deze fraaie stad?

Vanuit verschillende perspectieven

Het verhaal bestaat uit korte hoofdstukken, meestal geschreven vanuit een van de vrouwen, soms door alle drie op momenten die ze samen delen. Niet alles is uitgespeld, er is ruimte om zelf bepaalde elementen in te vullen. Sommige gebeurtenissen zie je vanuit verschillende hoeken en dat maakt het boek extra interessant.

Een heerlijk boek, vol levensechte personages

Buiten dat ik erg genoten heb van ‘Keerpunt’ vanwege alle voor mij bekende plekken in Leiden die voorbij komen, heeft Anne van Zwieten drie levensechte vrouwen weten te schapen. Ze laat zien wat er allemaal achter de voordeur kan spelen. De gevoelens komen natuurlijk over en deze dames zouden vriendinnen van mij kunnen zijn. Of zoals op de achterflap te lezen is ‘Anne van Zwieten schreef met Keerpunt een roman waar veel vrouwen zich in zullen herkennen.’

Tip: ik heb ‘Keerpunt’ mogen lezen via deze leuke groep op Facebook; waar boeken rondtoeren van nog onbekende Nederlandse auteurs. Ook iets voor jou?