Een kat redt een autistische jongen

Een waargebeurd verhaal over een redder in nood!

Soms ligt er een boek in een boekenwinkel, dat direct opvalt! Je moet het boek pakken, voelen, ruiken en lezen. Dit gevoel had ik bij het boek ‘Billy de kat’ van Louise Booth, tijdens mijn bezoek aan boekenwinkel ‘Ramsj’ van Steven Sterk in Utrecht.

Op de cover prijkt een prachtige foto van een grijs gestreepte kitten. Stralende blauwe ogen kijken je aan. Hij straalt kracht, nieuwsgierigheid en vertrouwen uit. Deze cover trekt direct mijn aandacht.  De ondertitel van het boek: ‘redder in nood’ maakt mij nieuwsgierig.

‘Billy de kat’ is een waargebeurd verhaal

Het boek gaat over de aangrijpende liefde tussen een autistisch jongetje en zijn kat Billy. In de winkel begin ik al de eerste pagina’s te lezen. Want ik ben terughoudend in het lezen van waargebeurde verhalen. Vaak wil de schrijver zo graag zijn ervaringen kwijt dat het ten koste gaat van de leesbaarheid. Het op papier zetten van je persoonlijke ervaring, maakt je niet direct tot een goede auteur.

Maar voor ik het weet, heb ik de eerste bladzijden al gelezen. Het boek laten liggen is geen optie meer. Ik reken af en eenmaal thuisgekomen lees ik snel verder.

Het verhaal gaat over Fraser. Fraser is een driejarig autistisch jongetje, met veel problemen. Louise, zijn moeder, heeft vanaf zijn geboorte al het gevoel dat er iets met Fraser aan de hand was. Wat ze ook doet, Fraser is niet te troosten. In de eerste hoofdstukken, vertelt ze het verhaal van de zware jaren rondom zijn geboorte. Het verdriet, haar zorgen en de langdurige zoektocht naar de antwoorden op hun vragen.

Moederinstinct!

Zoekende naar een oplossing voor Fraser zijn gedragsproblemen, besluiten Louise en haar man Chris een kat in huis te nemen. Maar omdat Fraser niets van veranderingen moet hebben, weten ze ook dat dit voor meer onrust kan zorgen. Uiteindelijk is het Fraser die bepaalt welke kat bij hun komt wonen. En dat besluit blijkt een grote verandering te zijn in hun leven.

Aan de hand van gebeurtenissen in de daar op volgende jaren, vertelt Louise welke rol Billy daar volgens haar in heeft gehad. Chris blijft echter sceptisch. Kan een kat echt een positieve invloed hebben op zijn zoon? Is het niet gewoon de leeftijd en het ouder worden waardoor Fraser meer plezier in het leven krijgt? Langzaamaan veranderd ook hij van mening. Billy mag blijven. Billy de kat blijkt meer dan alleen een huisdier te zijn.

Tijdens het lezen van dit boek, zie je Billy voor je. Je voelt zijn aanwezigheid en de groeiende vriendschap tussen hem en Fraser. Regelmatig heb ik een brok in mijn keel. Vanuit mijn liefde voor katten, word ik geraakt door de vriendschap tussen Fraser en Billy. Houd je niet van katten? Ook dan is dit boek een aanrader. De ontwikkeling van Fraser, beschreven vanuit de liefde van een moeder, is aangrijpend. Dit boek bewijst dat het moederinstinct zo slecht nog niet is. En dat de liefde van een kat verder gaat dan alleen maar zijn brokjes…

Sybe en Noor van Yvonne Dijkstra

Meer over katten en dierenliefde:

Doe en denk als een kat en word een beter mens!