Kleine natuur – Renze Borkent

Kleine natuur’ is geschreven door Renze Borkent en uitgegeven door KNNV Uitgeverij. Het boek heeft als subtitel: De wonderbaarlijke soortenrijkdom van een stadstuin

Lente

Eindelijk! Na al die maanden herfst, die oneindig leken te duren, is de lente dan nu toch echt begonnen. En dat is te merken. De vogels fluiten volop, een enkel insect zoemt alweer rond de eerste bloeiende bloemen, en in de sloot die aan onze tuin grenst brullen de eerste kikkers sinds een dag of twee weer duidelijk hoorbaar. Als echt buitenmens kan ik ontzettend genieten van de natuur die langzaam weer ontwaakt; alsof ik zelf ook uit een wintersluimer kom, voel ik me nu weer een stuk energieker en opgewekter.

Natuur in eigen tuin

Om midden in de natuur te staan en daarvan te kunnen genieten, hoef je helemaal niet zo ver te reizen, is de boodschap van auteur Renze Borkent. Hij neemt je mee in zijn stadstuin, achter zijn rijtjeswoning in een Vinex-wijk in het groene Almere. De Oostvaardersplassen zijn bij hem om de hoek, maar doordat zijn gezondheid hem in de steek laat besluit hij het dichter bij huis te zoeken; in zijn eigen achtertuin van zes bij negen meter. Want wat kom je eigenlijk tegen in zo’n stadstuin, als je écht gaat kijken? Gewapend met een fotocamera, de website waarneming.nl en op zijn telefoon de app ‘ObsIdentify’ trok hij zijn tuin in met een missie; het waarnemen van 365 soorten dieren en planten in één jaar

ObsIdentify

De app ObsIdentify is een app die aan de hand van door jou gemaakte foto’s van planten en dieren deze voor je identificeert. Door je foto’s in deze app te uploaden ontdek je niet alleen welke plant, vlinder of kruipend insect je zojuist hebt gezien, maar ook lever je een bijdrage aan de grootste natuurdatabank. Een absolute aanrader voor iedereen die zich wel eens afvraagt welk plantje (of ‘onkruid’, zoals dat in de volksmond heet) er eigenlijk tussen je tegels groeit, of welke vlindersoort er vandaag in de vlinderstruik zit.

Kruipend door de tuin

Maar nu snel terug naar het boek. Borkent neemt je twee jaar lang, van januari 2021 tot december 2022, mee met zijn avonturen in de tuin. Ieder hoofdstuk beslaat één van deze maanden en vertelt welke soorten hij die maand heeft waargenomen. Met zijn vloeiende schrijfstijl, grote enthousiasme en heerlijke humor voelt het bijna alsof je naast hem door de tuin kruipt, op zoek naar weer nieuwe soorten, waarbij hij regelmatig fluisterend in je oor roept “Kijk, zie je die vlinder daar?!”. De prachtige, door Borkent zelfgemaakte foto’s, zijn als een kers op de taart en maken het boek helemaal compleet.

Biodiversiteit en inheemse planten

Borkent leert je in Kleine natuur niet alleen ontzettend veel over vogels, insecten en andere dieren, maar ook vertelt hij over het belang van biodiversiteit en vooral van inheemse planten. Juist deze planten zijn van onschatbare waarde voor al het leven in onze tuin. De planten die wij over het algemeen uit de tuin trekken als zijnde onkruid, vervullen in de ongerepte natuur juist een grote rol. Zo spreekt Borkent bijvoorbeeld over zevenblad, de nachtmerrie van iedere (moes)tuinder, maar een enorme magneet voor insecten.

Als tip geeft hij mee dergelijke woekeraars in potten te planten in plaats van in de volle grond, want ook in een bloempot doen ze hun werk als insectenmagneten prima. Ook het creëren van een composthoop of een kleine vijver, al is het maar in een speciekuip, is ontzettend waardevol voor de biodiversiteit, geeft Borkent de lezer ook nog mee. Hij laat met zijn verhaal en foto’s zien hoe hij dat zelf heeft aangepakt, en vertelt uiteraard naar zijn waarnemingen die hij vervolgens in en rondom zijn speciekuip-vijver heeft gedaan.

De Kleine natuur staat boordevol informatie en tips om ook van jouw tuin zo’n bijzonder, klein stukje natuur te maken.

Cadeautip voor betegelde tuinen?

De Kleine natuur is een prachtig boek, een absolute aanrader voor iedere natuurliefhebber (en stiekem ook vooral voor iedereen die overweegt zijn tuin helemaal te bestraten of dat al heeft gedaan). De natuur is zo fascinerend in alle vormen, groot en klein, en het is indrukwekkend hoeveel soorten dieren en planten er in een stadstuin te ontdekken zijn, als je maar écht kijkt. Borkent heeft met zijn boek mijn enthousiasme voor de natuur alleen maar groter gemaakt, dus ook ik trek binnenkort met mijn telefoon en de ObsIdentify app de tuin in, benieuwd naar wat ik zie als ik écht ga kijken.

Meer groen en doen boeken: