De Bucketlist: met Diana de wereld over

In ‘De Bucketlist’ van Annette van Luyk krijgt Diana een bijzondere erfenis van haar overleden geliefde Jaap. Ze kenden elkaar helaas pas twee jaar en konden veel van hun dromen door zijn onverwachte overlijden niet waarmaken. Daar heeft Jaap wat op gevonden.

Cover van De Bucketlist Annette van Luyk

Een bijzonder testament

Diana en Jaap zijn pas twee jaar samen als Jaap onverwacht overlijdt. Een week na zijn overlijden zit Diana bij de notaris. Tot haar grote verbazing heeft Jaap haar iets nagelaten. Het is niet zo maar iets, het is een reis langs tien plekken op de wereld. Plaatsen die hij haar zelf had willen laten zien, waar mensen wonen die Jaap iets verschuldigd is of die hij aan Diana had willen voorstellen. Hij vraagt Diana op reis te gaan; details over vluchten naar deze plekken en plaatsen waar ze kan logeren heeft hij al voor haar uitgezocht. Geld voor de reis laat Jaap haar ook na. Maar dat is nog niet alles. In zijn brief aan Diana schrijft Jaap:

Aan het einde van je reis wacht nog een speciale verrassing. Mijn geheime plek die me altijd ontzettend dierbaar is geweest, draag ik met liefde aan je over.

‘De bucketlist’, pagina 27

Gaat Diana de bucketlist van Jaap af?

Het antwoord op deze vraag kun je wel raden – het boek zou erg kort zijn als Diana de lijst met plekken van Jaap niet zou bezoeken. Toch twijfelt ze wel. Zo heel lang was Diana nog niet samen met Jaap. En: de plekken op Jaaps bucketlist zijn soms erg onbekend. Ook Diana’s omgeving twijfelt of Diana wel alleen naar plekken als Amman of Bandung moet afreizen. Maar Diana’s nieuwsgierigheid wint het en ze grijpt de kans aan om Jaap door de reizen naar voor hem bijzondere plekken beter te leren kennen. Ook de mensen die ze op deze verschillende plaatsen leert kennen vertellen haar meer over haar geliefde.

Een andere kant van jezelf leren kennen

Door het reizen leert Diana ook een andere kant van zichzelf kennen. Ze denkt terug aan haar huwelijk, aan hoe ze als moeder voor haar dochter is geweest. Het reizen zorgt ervoor dat ze zich zekerder gaat voelen. Waar ze eerst vooral vaart op de aanwijzingen die Jaap haar heeft gegeven, gaat ze steeds meer haar eigen gang. Het is Annette van Luyk goed gelukt om Diana neer te zetten; ik zie haar zo voor me. Je kunt je als lezer goed verplaatsen in wat ze doormaakt.

Reizen vanuit je luie stoel

‘De bucketlist’ is een heerlijk boek om jezelf even helemaal in te verliezen. Vanuit je eigen luie stoel reis je met Diana de wereld over. Af en toe dacht ik zelf ‘kom op dame, geniet eens wat meer van alles wat je mee mag maken.’ Tot ik dan weer dacht ‘zou ik zelf wel genieten, als ik zo onverwacht afscheid moest nemen van mijn lief?’ Van Luyk zorgt ervoor dat je nieuwsgierig blijft naar wat Diana op haar volgende bestemming weer zal ontdekken. Ik heb het boek dan ook in een dag uitgelezen; ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen. Samen met Diana leer je Jaap beter kennen door het verhaal heen. Een heerlijke roman, met een mooi einde.

Meer fijne romans?