Liv en Lune – nieuwe vriendschap

Selina Jansen schreef met  Liv en Lune – nieuwe vriendschap een jeugdboek over bekende en vertrouwde kinderboekenthema’s. Het boek gaat over oude en nieuwe vriendschappen en de speciale band tussen een hond en zijn baasje. Maar het is bovenal het verhaal van de vele hobbels en de vaak moeizame weg naar echte vriendschap.

Recensie Liv en Lune, nieuwe vriendschap

Een goed idee

Liv ziet het allemaal niet meer zo zitten. Ze blijft het liefst de hele dag op haar kamer en verliest zich in het lezen van stapels dikke boeken. Ze heeft zich afgesloten en wil met niemand over haar emoties praten. Totdat haar ouders besluiten dat een puppy daar verandering in kan brengen. Aanvankelijk vindt Liv het maar een slecht idee. Maar gaandeweg gaat Liv overstag.

‘Lune. Vind je dat een mooie naam?’ vraag ik haar.
‘Wief!’ antwoordt de puppy.
‘Dat vat ik op als een ja’, lach ik terug. ‘Dan heet je vanaf nu Lune.’

Lune slaagt erin om Liv uit haar isolement te halen en haar weer open te laten staan voor nieuwe vriendschappen.

Over hondjes en vriendinnen

Het boekje Liv en Lune is volgens Jansen een boek voor tieners van 10 tot 12 jaar. Ze schreef het voor kinderen die van honden houden, die vrienden en vriendinnen hebben (of juist niet). Deze thema’s over huisdieren en vriendschap sluiten goed aan bij de belevingswereld van veel kinderen. Ze kunnen zich herkennen in de gevoelens van Liv die niet goed weet wat ze ineens met een hondje aan moet. En ook het gevoel van onzekerheid en het maken van nieuwe vrienden is iets wat bij lezers herkenning kan oproepen.

Pubergedrag?

Wat ik persoonlijk wel wat verwarrend vond, is dat de hoofdpersoon nog maar 10 jaar is. De zwaarmoedigheid en het gedrag dat Liv in het verhaal laat zien, vind ik nogal heftig voor een 10-jarige. Het hele dagen op je kamer zitten, tot diep in de nacht wakker liggen, het ontwijken van contact met haar ouders…. Ik vond het allemaal passend voor een puber van een jaar of 16. Mede daardoor was ik ook op het verkeerde been gezet als het gaat om ‘die nare gebeurtenis in de zomer’ die ervoor zorgde dat Livs wereldje instortte. Als lezer had ik van alles verwacht: wordt ze gepest? (zoals bijvoorbeeld in Margaret Atwoods’ Kattenoog) is er sprake van een sterfgeval of ernstige ziekte? Maar het bleek “slechts” te gaan om een verhuizing van haar beste vriendin. Al met al zorgde dit er bij mij helaas voor dat ik me niet helemaal goed kon inleven in het personage van Liv en dat is jammer.

Vrienden voor het leven

Dat neemt niet weg dat veel lezers hier misschien anders over denken. Want laten we wel wezen: de doelgroep van 10-jarigen zal heel wat minder kritisch zijn. Zij zullen Liv en haar vriendschappen heel anders bekijken en het verhaal op een heel ander niveau lezen. Het verhaal leest lekker weg, de zinnen zijn nergens te moeilijk, de dialogen in de vorm van whatsapp-berichtjes en de mooie tekeningen maken het een aantrekkelijk boekje dat gaat over een heel herkenbaar onderwerp: de vriendschap tussen mens en dier. Een thema dat zich prima leent voor een vervolg. En laat dat nu precies de bedoeling zijn. Selina is al bezig met een tweede boek over Liv en Lune.